Kunden: VVS-firmans priser var 3–5 gånger dyrare än Hornbach
Kunden ville dra av drygt 15 000 kronor för installationen eftersom priset var ”oskäligt”. När företaget sa nej gick kunden till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.
Bråk om priset:
”Jag har hittat billigare priser på internet”
Tvist i Arn:
VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten
Kunden anlitade företaget för installation av vedpanna och ackumulatortank. I offerten angavs timkostnad och information om att kostnaden för material motsvarade bruttopriset från grossisten.
I sin anmälan till Arn skriver kunden att han inte kunde kontrollera materialpriset eftersom han inte kom åt grossisterna bruttopriser utan att ha eget företag. Han accepterade dock offerten då ”han inte kunde föreställa sig att priserna skulle bli 3–5 gånger dyrare än hos exempelvis Hornbach.”
Kunden hade också föreslagit att företaget skulle använda material som han hade hemma vilket företaget sade nej till.
När fakturan landade på 40 403 kronor krävde kunden ett prisavdrag på 15 403 kronor eftersom priset var oskäligt och arbetet hade tagit längre tid än beräknat. En annan rörmokare hade tagit 25 000 kronor för arbetet, inklusive ROT-avdrag, resonerade kunden.
Men företaget sa nej till avdraget och presenterade en annan bild av avtalet. Prislistan, som är vedertagen i branschen, har skickats till anmälaren innan arbetet påbörjades och har godtagits av honom. Montören har även informerat kunden om att det material som kunden hade hemma inte höll måttet för att kunna lämna tio års garanti på jobbet, skriver företaget i sitt svar till Arn.
Läs också:
”Installatörer vattensäkrar inte sina installationer”
Arn ger företaget rätt. I beslutet slår nämnden fast att parterna avtalat om priset och att användning av kundens material inte finns med i avtalet. Därför avslås kundens krav på prisavdrag.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen