”Det är många gånger det knepigaste vid en badrumsrenovering”
Rör som kommer upp från golv, rör på cc40 och inbyggda cisterner – det är några av alla svårigheter vid badrumskompletteringar. VVS-experten Hans Söderström listar i VVS-podden sju saker att tänka på.
1. Rör kommer upp genom golv
Det är många gånger det knepigaste vid en badrumsrenovering, för så får det inte vara längre. Tidigare var rör för tappvatten och värme genom golvet vanligt, men i dag får bara avloppsrör komma upp och då med visst avstånd från vägg. Vid renovering måste man bila så att man får ut rören genom väggen.
Läs också om Natalia Strandberg i VVS-podden:
”Om det är ackordsjobb kan man tjäna bra på det”
2. Rör kommer ut cc40 från vägg
Vid en större badrumsrenovering gör man ett nytt tätskikt, då måste man ta och separera rören så att de kommer ut cc60. Det är inte rören i sig som är problem utan tätskiktet mellan rören, det måste vara tillräckligt avstånd.
Det gäller oavsett om man byter skivmaterialet eller inte, man måste få isär rören så det är bara att bila om det ska bli ett nytt tätskikt.
Om detta är väldigt svårt och av något skäl inte går att lösa får man notera en avvikelse och skriftligen informera kunden att detta är ett avsteg från dagens regler men att det inte går att göra på annat sätt. Detsamma gäller om beställaren vill ha det på annat sätt, då måste avsteg dokumenteras.
Läs också:
Därför ändrades cc-måttet från 40 till 60
3. Golvbrunnen
Placeringen på en traditionell golvbrunn ska vara minst 20 cm från vägg. Med väggnära golvbrunn är det viktigt att matcha tätskikt och golvbrunn. Sedan att följa tillverkarens anvisningar, montageanvisningar och rätt montagetillbehör så man inte bara tror att man kan staga upp golvbrunnen på ett sätt man själv kommer på.
Läs också om ett råd:
”Det är inte värt att snåla på golvbrunnen”
4. Inbyggda cisterner
Det gäller att få rätt med tätskikt kring inbyggda cisterner. I vissa fall är det placerat bakom cisternen och då är det inte något större problem, men har man fixtur utanför tätskiktet måste man anpassa så att det blir tätt.
Viktigt att tänka på är också att vi har ett högt vattentryck. Om man importerar material från exempelvis Italien är det viktigt att ha koll att produkten klarar det hårda trycket.
5. Kundens produkter
Både i kök och badrum är det viktigt att ha koll på produkterna så att de är anpassade för den svenska marknaden. Kommer kunden med eget material och inte kan garantera anpassningen, är det viktigt att skriftligen avråda från detta.
Känner du igen problemet?
”Nästan till varje badrum vill kunden köpa materialet själv”
6. Helhetsansvaret
Om man i sin tur tar in en elektriker eller andra yrkesgrupper – synka så att till exempel inte elektrikern förstör tätskiktet eller kommer ut med pex-slang genom vägg, vilket har varit tillåtet tidigare.
7. Hamna inte i Arn
Viktigast för att inte hamna i Allmänna reklamationsnämnden, eller att gå skuldfri om man hamnar i Arn, är att vara tydlig mot konsumenten som är de svagare parten ur juridisk aspekt. Se till att ha bra avtal, det finns till exempel hantverkaravtalet, och notera alla avvikelser skriftligt. Skriv dock inte för detaljerat om pris om jobbet är på löpande räkning, för då kan det du sagt bli bindande på något vis.
Lyssna på hela avsnitt #18 av VVS-podden:
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen