Logga in

Panasonic presenterar nya modeller luft/vattenvärmepumpar

Publicerad
8 sep 2023, 09:15

För Panasonic råder det ingen tvekan – det är luft/vattenvärmepumpar med naturliga köldmedier som gäller. “Vi ska årligen producera 500 000 fler enheter än i dag för den europeiska marknaden”, säger Sofia Törnlöf, Sverigechef för Panasonic.

Den japanska elektronikjätten satsar stort på luft/vattenvärmepumpar med det naturliga köldmediet propan, något som ligger i linje med företagets nya gröna policy. 

För värmepumpsleverantören Vaillant har den tidigare bristsituationen vänts till pumpar på lager
Tillverkare av värmepumpar: ”Vi får inte ut våra produkter”

Vi har tagit fram teknisk data för några populära luft/luftvärmepumpar i en marknadsöversikt
Kartläggning: Nytt köldmedium dominerar bland luftvärmepumpar

Den nya generationen luft/vattenvärmepumpar, den Panasonic kallar för L-serien, med hydraulisk anslutning mellan inne- och utedel, lanserades i våras.

– De är högeffektiva och hållbara luft/vattenvärmepumpar med ett mycket litet klimatavtryck, särskilt anpassade till det nordiska klimatet.Vi garanterar drift, utan elpatron, ner till minus 25 grader, säger Sverigechefen Sofia Törnlöf. 

I Panasonics fabrik i Tjeckien ska det inom några år tillverkas en halv miljon fler enheter per år än idag. Det handlar om både inomhus- och utomhusdelar, det vill säga kompletta system för den europeiska marknaden. 

Utomhusenheterna har tidigare producerats i Asien. De flesta luft/vattenvärmepumpar ska ha det naturliga köldmediet R290, propan.

–Vi accelererar produktionen av luft/vattenvärmepumpar, som vi tror är framtiden när det gäller att minska koldioxidutsläppen. Luft/vattenvärmepumpar är den mest gångbara produkten för grön uppvärmning, säger Sofia Törnlöf.

Åtta av fem granskade frånluftsvärmepumpar har fem köldmedier som påverkar klimatet
Kartläggning: Syntetiska köldmedier används i nya frånluftsvärmepumpar

Panasonics inviger också ett utbildningscenter som är avsett för installatörer, företag och grossister som vill fördjupa sig i produkterna.