Logga in

”Det närmaste halvåret gör vi många spännande produktsläpp”

Publicerad
25 aug 2023, 09:00

De har blivit omtalade för en europeisk nyhet, men rekryterar svenska chefer på löpande band och gör sig redo att lansera en rad nya värmepumpar. Vad är det Qvantum Energi har på gång egentligen?

Vid årsskiftet tog det skånska värmepumpsföretaget in närmare en halv miljard kronor från investerare för att kunna bygga färdigt en fabrik i Åstorp med en produktionskapacitet på 50 000 värmepumpar per år. 

Läs också:
Så funkar den svenska värmepumpen för lägenheter

Läs också:
Svensk tillverkare: Värmepumpar för enskilda lägenheter är nästa grej

Sedan dess har de fått tyska respektive brittiska design- och innovationspriser för sin satsning på en värmepump för lägenheter. Men den produkten är i första hand tänkt att säljas i europeiska storstäder där gaspannor är vanliga. Så varför radar Qvantum upp nyrekryteringar till den svenska marknaden just nu? Vi frågade Richard Carlholmer, försäljningschef, som nyligen presenterat tre nya regionala säljchefer. 

– Man kan nog säga att vi har börjat röra runt i grytan, men det känns som att vi ändå inte börjat på allvar. Det pågår fortfarande mycket förberedelsearbete, säger han, som själv värvades relativt nyligen efter en lång karriär på Nibe.

För två år sedan sålde grundarna Qvantum till fyra nya delägare som startade Qvantum Energi. Firman har gått från sex till drygt hundra anställda och fortsätter att växa. Just nu arbetas det hårt med nya värmepumpsmodeller och mjukvaruplattformar som närmar sig lanseringsdatum. 

Den befintliga produktionen av större värmepumpar för kommersiella lokaler och industrier finns i Limhamn men det är i fastigheten i Åstorp norr om Helsingborg som det nya ska ske. Fabriken blir också i praktiken ett huvudkontor och ska snart kunna spotta ur sig en färdig värmepump var fjärde minut.

– Det närmaste halvåret så kommer vi att göra många intressanta produktsläpp, säger Richard Carlholmer. 

– Vi ska lansera frånluftsvärmepumpar, bergvärmepumpar och luft-vattenvärmepumpar. 

Vad kan du berätta om dem?

– Jag vill egentligen inte berätta mer än att vi inte kommer att sälja dem utifrån att de har något unikt rent teknikmässigt, utan man ska förvänta sig en fullt duglig produkt som tilltalar de flesta villaägare och som har en attraktiv prislapp.

Richard Carlholmer inleder ett resonemang där han jämför sortimentet med tyska bilar. Det är inte några värmepumparnas motsvarigheter till Porsche eller Audi som kommer att tillverkas i Åstorp, säger han. Tänk snarare på Volkswagen Passat. 

– Det är absolut ingen lågbudgetbil som gör att jag måste avstå massa intressant teknik, utan en bra bil som förflyttar mig säkert från punkt A till punkt B till ett bra pris jämfört med lyxbilar och det är det man ska förvänta sig från vårt varumärke. Till tekniknörden som kastar sig över Qvantum och vill se vad vi hittat på för unikt tekniskt sett kan jag redan nu säga att lägg inte ned det jobbet för de hittar ingenting.

Hur kommer då produkterna som är tänkta att vara inte så spännande men pålitliga att se ut? När det gäller färgval så kommer kunderna att kunna välja helt fritt med vissa förbehåll.

– Man kan välja precis vilken färg som helst bara man tar vitt. Vi kommer att ha samma kulör, samma plåt på alla villaprodukter, säger Richard Carlholmer.

Displayen ska vara enkel med få inställningar just för enkelhetens skull. Lite mer avancerade val kan göras via mobiltelefonen. Det kanske inte passar alla tekniksugna husägare där ute.

– Men en kund som måste springa och trycka på displayen stup i kvarten, har vi inte misslyckats då? Det tycker jag, säger Richard Carlholmer.

Han kostar på sig att förflytta bildspråket till möblernas värld för att fortsätta beskriva den tänkta målgruppen.

– Det gäller att hitta sitt existensberättigande. Det är många som tycker om att titta på stilmöbler hos Svenssons i Lammhult men när det kommer till att plocka upp plånboken och ge 28 000 för en fåtölj så väljer de flesta hellre en hos Ikea för 2800 kronor, säger han.

Men innan man övertygat villapubliken tänker företaget arbeta hårt för att charma proffsen i VVS-branschen. Det har varit Richard Carlholmers främsta arbetsuppgift den senaste tiden, att bygga en säljorganisation som på sikt ska bli rikstäckande.

Läs också:
”Tänk på var utedelen placeras”

– Det blir ingen försäljning om vi inte har folk ute i Sverige som bearbetar köparna, det vill säga installatörerna. Tiden var rätt att få personerna på plats för att kunna börja gå ut och prata om våra produkter. Den bearbetningen har precis börjat med målet att installatörskåren ska vara redo och nyfiken att prova produkterna. Nu har jag regionchefer på plats i Stockholm, Mälardalen, Göteborg och Sydsverige. Längre fram behöver vi folk längre norrut också. Just nu rinner det visserligen ut mer pengar än det kommer in, men det är enligt plan och framtiden ser väldigt bra ut.