VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten
Den nya gaspannan skulle spara energi, men när den visade sig ha en högre förbrukning än den tidigare pannan ville kunden häva köpet med hänvisning till ångerrätten. Företaget vägrade och Arn fick avgöra tvisten.
Förra vintern sålde ett VVS-företag en gaspanna till en radhusägare i Skåne.
Informerade inte om ångerrätten
E-butik vägrade ta emot skadad blandare
Det handlade om en kondenserande gaspanna som återvinner rökgasernas temperatur in i värmesystemet. Pannan är märkt med A, den tredje bästa energimärkningen.
Enligt marknadsföringen skulle pannan spara 20 procent av uppvärmningskostnaden.
Men så mycket energi sparades inte och kunden var därför missnöjd. Hon krävde först att företaget skulle justera pannan, vilket de också vid flera tillfällen gjort, men utan resultat.
Då vände sig radhusägaren till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och skrev så här i sin anmälan:
”Pannans förbrukning är högre än vad den var för den tidigare pannan, fastän vi är färre personer i hushållet. Energiförbrukningen är dessutom högre än i jämförelse med grannar som bor i likadana hus.”
Kunden begärde hävning alternativt att få ångra köpet av gaspannan.
VVS-företaget menade att pannans verkningsgrad var helt normal och energin från förbränningen i pannan går till värmeprodukter i huset. Gasförbrukningen på en gaspanna är väldigt individuell och påverkas bland annat av isolering, fönster, solläge, värmebärare och hur ofta spisen används. Förbrukningen kan företaget inte stå till svars för.
”Sammanfattningsvis är det inte fel på varan och kunden har därför inte heller rätt att häva köpet. Distansavtalslagen är inte tillämplig. Vi har inte gjort något platsbesök inför just denna beställning eftersom vi sedan tidigare har besökt området”, skrev företaget till nämnden.
Arn pekade på att parterna endast haft digital kontakt före leveransen. Avtalet har alltså uteslutande skett på distans. Därför är distansavtalslagen lämplig att använda, enligt nämnden.
Distansavtalslagen är tvingande till konsumentens fördel och innebär att konsumenten har rätt att ångra ett köp inom 14 dagar.
VVS-företaget har inte visat att radhusägaren fått information om ångerrätten. Ångerfristen hade därmed förlängts och löpte därför alltjämt när kunden begärde att få häva och frånträda avtalet.
Innan ett distansavtal ingås ska företaget ge konsumenten information om ångerrätten. Ångerfristen börjar aldrig löpa förrän konsumenten har fått informationen och den förlängs ett år om företaget brister i sin informationsskyldighet.
En av pelletskaminerna kunde inte installeras där kunden ville
Eldfängd konflikt om kaminer
Nämnden rekommenderar VVS-företaget att återbetala vad kunden har betalat till VVS-företaget och att företaget på egen bekostnad hämtar varan.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen