Logga in

VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten

Publicerad
8 jun 2023, 05:12
| Uppdaterad
7 jun 2023

Den nya gaspannan skulle spara energi, men när den visade sig ha en högre förbrukning än den tidigare pannan ville kunden häva köpet med hänvisning till ångerrätten. Företaget vägrade och Arn fick avgöra tvisten.

Förra vintern sålde ett VVS-företag en gaspanna till en radhusägare i Skåne. 

Listan över de 7 vanligaste installationstvisterna hos Arn hittills i år
Det här klagar privatkunderna mest på

Informerade inte om ångerrätten
E-butik vägrade ta emot skadad blandare

Det handlade om en kondenserande gaspanna som återvinner rökgasernas temperatur in i värmesystemet. Pannan är märkt med A, den tredje bästa energimärkningen. 

Enligt marknadsföringen skulle pannan spara 20 procent av uppvärmningskostnaden.

Men så mycket energi sparades inte och kunden var därför missnöjd. Hon krävde först att företaget skulle justera pannan, vilket de också vid flera tillfällen gjort, men utan resultat.

Då vände sig radhusägaren till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och skrev så här i sin anmälan:

”Pannans förbrukning är högre än vad den var för den tidigare pannan, fastän vi är färre personer i hushållet. Energiförbrukningen är dessutom högre än i jämförelse med grannar som bor i likadana hus.”

Kunden begärde hävning alternativt att få ångra köpet av gaspannan.

VVS-företaget menade att pannans verkningsgrad var helt normal och energin från förbränningen i pannan går till värmeprodukter i huset. Gasförbrukningen på en gaspanna är väldigt individuell och påverkas bland annat av isolering, fönster, solläge, värmebärare och hur ofta spisen används. Förbrukningen kan företaget inte stå till svars för.

”Sammanfattningsvis är det inte fel på varan och kunden har därför inte heller rätt att häva köpet. Distansavtalslagen är inte tillämplig. Vi har inte gjort något platsbesök inför just denna beställning eftersom vi sedan tidigare har besökt området”, skrev företaget till nämnden.

Arn pekade på att parterna endast haft digital kontakt före leveransen. Avtalet har alltså uteslutande skett på distans. Därför är distansavtalslagen lämplig att använda, enligt nämnden.

Distansavtalslagen är tvingande till konsumentens fördel och innebär att konsumenten har rätt att ångra ett köp inom 14 dagar.

VVS-företaget har inte visat att radhusägaren fått information om ångerrätten. Ångerfristen hade därmed förlängts och löpte därför alltjämt när kunden begärde att få häva och frånträda avtalet.

Innan ett distansavtal ingås ska företaget ge konsumenten information om ångerrätten. Ångerfristen börjar aldrig löpa förrän konsumenten har fått informationen och den förlängs ett år om företaget brister i sin informationsskyldighet.

En av pelletskaminerna kunde inte installeras där kunden ville
Eldfängd konflikt om kaminer

Nämnden rekommenderar VVS-företaget att återbetala vad kunden har betalat till VVS-företaget och att företaget på egen bekostnad hämtar varan.

VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd