Logga in

Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget

Publicerad
12 jun 2023, 08:22
| Uppdaterad
15 jun 2023

VVS-företagets arbete förstörde tomten – men vad innebar överenskommelsen om att återställa gräsmattan? Fylla igen eller även så nytt gräs?

Kunden hade i samband med ett försäkringsärende beställt nedgrävning av en slang till ytjordvärmen på sin villatomt. I samband med arbetet förstördes gräsmattan och enligt prisförslaget skulle återställning ingå i priset på totalt 37 000 kronor.

Familjen i Ådalen bytte ut sin direktverkande el mot jordvärme
”Vi var tvungna att göra något”

Företaget betalade för vattenskadan grävmaskinisten orsakat – men kunden krävde mer
Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss?

Villaägaren krävde att VVS-företaget återställde tomten till ursprungligt skick genom att så en ny gräsmatta samt fylla igen ett hål i infarten.

Men företaget gjorde inte i ordning gräsmattan, utan motsatte sig kravet.

Kunden anmälde saken till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) där företaget svarade:

”Det finns ingenstans vare sig i skrift eller muntligen att vi ska tillverka en ny gräsmatta. Återställande av gräsmatta ingår aldrig vid denna typ av arbete. Kunden får det han betalar för och för 37 000 kr ryms inte kostnaderna för återställande av gräsmattan”, förklarade företaget för Arn.

Men det är just det som nämnden rekommenderade: att företaget återställde tomten genom att fylla igen hålet och så en ny gräsmatta.

Nämnden konstaterade att grävning och återställning ingick i priset enligt maskinskaderapporten.

Enligt Arn kan uttrycket återställning i det här fallet inte tolkas på något annat sätt än att företaget åtog sig att återställa tomten till hur den såg ut innan grävarbetet utfördes.

Eftersom VVS-företaget inte hade återställt tomten avvek tjänsten från vad parterna hade avtalat och därmed förelåg det ett fel.

Här är listan över de 7 vanligaste installationstvisterna hos Arn
Det här klagar privatkunderna mest på

Företaget ska därför åtgärda felet i enlighet med vad kunden har begärt, slog Arn fast.

Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd