Från livsfara till Lasse Åberg – åtta nostalgiska bilder av svenska badrum
Det har inte alltid varit ljust och fräscht som gällt i marknadsföringen av badrum. Här är åtta reklamkampanjer från 40-talet och framåt som visar något helt annat.
Gustavsbergs porslinsfabrik visar i sin nya utställning ”Badrum för alla!” upp hur industridesign och tillverkning av badrumsprodukter utvecklats under nästan ett helt sekel. De visar också upp hur marknadsföringen av produkterna har sett ut från 1940-talet och framåt.
Läs mer om utställningen:
Gustavsberg ställer ut badrummets historia på museum
Till en början är reklamen allvarlig och informativ. Den visar upp nymodigheter som ska hjälpa med hygien, hålla folk friska och få bort det gamla ”Lort-Sverige”. På den här tiden använder Gustavsberg sloganen ”En industri i folkhälsans tjänst”. I senare annonser är tonen mer lättsam och det är tydligt att badrummets roll har förändrats.
– I början är reklamen nästan som viktiga meddelanden till allmänheten. När man kommer in på 70-talet så har det blivit mer ett rum att trivas i snarare än att bara sköta sin hygien i. Det är det vi fortfarande lever kvar i, att det mer och mer är platsen för att ladda batterier, ägna sig åt skönhetsvård och ha egentid. Nu är sanitetsgodset i reklamen mer som vilken inredning som helst i livsstilstidningar, det är en tydlig utveckling man ser genom det här materialet, säger Ulrika Schaeder, verksamhetsansvarig på Gustavsbergs porslinsmuseum.
Här har vi plockat ut åtta reklamkampanjer för Gustavsbergsprodukter som visar hur svenskarna sett på badrummet genom andra halvan av 1900-talet.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen