Logga in

Från livsfara till Lasse Åberg – åtta nostalgiska bilder av svenska badrum

Publicerad
9 jun 2023, 05:31

Det har inte alltid varit ljust och fräscht som gällt i marknadsföringen av badrum. Här är åtta reklamkampanjer från 40-talet och framåt som visar något helt annat.

Gustavsbergs porslinsfabrik visar i sin nya utställning ”Badrum för alla!” upp hur industridesign och tillverkning av badrumsprodukter utvecklats under nästan ett helt sekel. De visar också upp hur marknadsföringen av produkterna har sett ut från 1940-talet och framåt.

Läs mer om utställningen:
Gustavsberg ställer ut badrummets historia på museum

Till en början är reklamen allvarlig och informativ. Den visar upp nymodigheter som ska hjälpa med hygien, hålla folk friska och få bort det gamla ”Lort-Sverige”. På den här tiden använder Gustavsberg sloganen ”En industri i folkhälsans tjänst”. I senare annonser är tonen mer lättsam och det är tydligt att badrummets roll har förändrats.

– I början är reklamen nästan som viktiga meddelanden till allmänheten. När man kommer in på 70-talet så har det blivit mer ett rum att trivas i snarare än att bara sköta sin hygien i. Det är det vi fortfarande lever kvar i, att det mer och mer är platsen för att ladda batterier, ägna sig åt skönhetsvård och ha egentid. Nu är sanitetsgodset i reklamen mer som vilken inredning som helst i livsstilstidningar, det är en tydlig utveckling man ser genom det här materialet, säger Ulrika Schaeder, verksamhetsansvarig på Gustavsbergs porslinsmuseum.

Här har vi plockat ut åtta reklamkampanjer för Gustavsbergsprodukter som visar hur svenskarna sett på badrummet genom andra halvan av 1900-talet.

Det rådde symbios mellan fabrik och samhälle i Gustavsberg. Det syns i Gustavsbergaren, som var både lokal- och personaltidning. Här ur ett nummer från 1948. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.
1953, under det största salmonellautbrottet någonsin i Sverige, varnade reklamen för att smittämnen kunde få fäste i poröst porslin och förespråkade inköp av ”moderna sintrade sanitetsapparater”. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.
Den tidiga reklamen var ofta högtidlig och teknikinriktad. Här, i en annons från 40- eller 50-talet, jämförs de nya badkaren med teknologin i jetplan. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.
Här, någon gång på 70-talet, handlar det om fördelen med de moderna blandarna som gör att man slipper vara en ”skvalpare” eller ”skvättare” när man tvättar sig. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB..
Ljust och fräscht har inte alltid varit ledstjärnan när svenska badrum inretts. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.
Sanitetsporslin i färger som kanske inte syns lika ofta i dagens kataloger. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.
Framme vid 70-talet vågade man sig på lite humor. Här testar Lasse Åberg duschkabinen, som var en nyhet på den här tiden. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.
Rätt vad det är så har badrummet blivit en plats där man inte bara sköter livsviktig hygien utan kan göra lite allt möjligt. Här framhävs det som lämpligt hemmagym med en logik som i dag skulle ses som någon form av bodyshaming: ”Minst två gånger om dagen är vi här. Avklädda och utan chans att undgå spegelns påminnelser om var de extra kilona sitter. Det är här den ska stå – cykeln eller vad ni nu har. Då blir motionen av.” FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.