Logga in

Det här klagar privatkunderna mest på

Publicerad
29 maj 2023, 05:44
| Uppdaterad
26 maj 2023

Söndertrampat tak efter en solcellsinstallation och en värmepump som enligt säljaren inte är avsedd för värme. Här är listan över de 7 vanligaste installationstvisterna hos Allmänna reklamationsnämnden (Arn) hittills i år.

Vi har gått igenom alla ärenden hos Arn i gruppen Bostad (där installationer ingår) från 1 januari 2021 till och med 10 maj 2023.

Robin Toneby har bästa tipsen för att slippa tvister
Skadeexperterns udda tips för att undvika värmepumpstvister

Trots våtrumsintyg upptäcktes senare två felinstallerade golvbrunnar
Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen?

Solcellsinstallationer toppar listan med 105 ärenden hittills i år jämfört med 25 ärenden för hela 2021. Värmepumpar, som toppade listan under 2022 med 197 ärenden, har hittills i år 94 ärenden. Två övriga kategorier med många anmälningar är sanitetsgods/badkar/pool och badrum.

Här är kategorierna med flest anmälningar från den 1 januari till och med 10 maj 2023 – och några exempel på fall från verkliga livet.

1) Solceller, 105 anmälningar

Allt fler svenskar är missnöjda med solcellsinstallationen visar Arns statistik.
  • En husägare beställer en solcellsanläggning, men upptäcker efter en tid att växelriktaren är felaktigt konfigurerad. Dessutom saknas det bland annat DC-brytare från taket och en leveransförteckning på installerat material. Företagets beskrivning av hur panelerna kopplats stämmer inte och det gör inte heller den ritning som företaget skickat in. En besiktningsfirma anlitas och noterar flera fel i anläggningen. Arn går helt på kundens linje och rekommenderar företaget att göra om och göra rätt, utan kostnad för husägaren.
  • En besiktningsman hittar elva allvarliga fel i en solcellsinstallation – kunden kräver att få felen åtgärdade eller en ersättning på 50 000 kronor. Arn rekommenderar företaget att åtgärda bristerna utan kostnad för kunden. 
Värmepumpsinstallationer får också många anmälningar från missnöjda kunder till Arn.

2) Värmepumpar, 94 anmälningar

  • En fritidshusägare i Norrbotten köper en värmepump för att klara kalla vintrar. Men pumpen håller inte måttet – den är främst avsedd för att kyla, meddelar företaget. Kunden är minst sagt missnöjd. Arn ger kunden rätt och rekommenderar företaget att betala 13 500 kronor till fritidshusägaren, efter att ett nyttoavdrag med cirka en femtedel av priset gjorts med tanke på att värmepumpen köptes 2019.
  • En backventil drogs sönder vid installationen av en luft/vattenvärmepump, något som kunde ha orsakat att radiatorvatten läckt ut i färskvattnet. Arn rekommenderar företaget att montera en ny backventil.
Golvbrunnen är ett vanligt problem i badrum.

 3) Badrum, 67 anmälningar

 4) Sanitetsgods/badkar/pool, 38 anmälningar

  • Spabadet får plötsligt blåsor i plasten, något som kallas ”böldpest” i branschen. Men spabadsföretaget vägrar erkänna att blåsorna är ett fabrikationsfel. Arn konstaterar dock att spabadet är felaktigt, företaget ska utan kostnad för kunden stå för omleverans och installation.

5) Elinstallation, 29 anmälningar

  • En villaägare får sin luft/vattenvärmepump installerad av en värmepumpsleverantör, men snart börjar säkringarna gå och det kommer felmeddelanden. En elektriker upptäcker att pumpen är felinstallerad, eftersom elpatronen är inkopplad på trefas, trots att det är en enfaspatron, något som kan ha orsakat skador på pumpen. Men Arn pekar på att det är mycket svårt för en installatör att kontrollera hur hög belastning som finns på respektive fas vid installationen. Arn menar också att det saknas bevis för att pumpen skulle ha blivit skadad.Företaget ska dock stå för villaägarens kostnader för elektriker och proppar. Sammanlagt rekommenderas värmepumpsföretaget betala 7 800 kronor till villaägaren.

6) VVS-installation, 24 anmälningar

  • En fastighetsägare beställer en rörentreprenad i nyproduktion av ett VVS-företag. Men vid entreprenadbesiktningen underkänns arbetet. Vid en senare besiktning godkänns dock entreprenaden. Priset på tjänsten är 686 174 kronor, något som fastighetsägaren tycker är ett överpris med minst 200 000 kronor, eftersom parterna inledningsvis pratat om en kostnad på 300 000 kronor. VVS-företaget menar att man bara följt ritningarna och tillbakavisar helt att man skulle ha överfakturerat för det utförda arbetet. Arn konstaterar att entreprenaden bygger på  ett muntligt avtal som utförts på löpande räkning. Nämnden pekar på att fastighetsägaren helt saknar bevis och att det pris som VVS-företaget fakturerat inte alls är oskäligt. Anmälarens krav avslås därför.

VVS-företagaren blev glatt överraskad
”Vi var inställda på att förlora i Arn, så det här var ju roligt”

7) Värmeanläggning, 17 anmälningar

  • En radhusägare beställer en ny gaspanna som ska spara 20 procent av uppvärmningskostnaden. Men pannan visar sig ha en högre förbrukning än den gamla. Företaget försöker justera gaspannan, men felet kvarstår och kunden vill häva köpet. Företaget menar att det inte är något fel på pannan och att ångerrätten i distansavtalslagen inte gäller. Arn pekar dock på att avtalet helt skett på distans och att lagen, som är tvingande till konsumentens fördel, därför gäller. Radhusägaren har därför rätt att häva avtalet och få tillbaka det hon har betalat. Företaget rekommenderas också att på egen bekostnad hämta och transportera gaspannan.

Det här klagar privatkunderna mest på Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd