Så har det gått för Sandbäckens konsumentsatsning
Sandbäckens e-handelsplattform med fasta priser skulle göra det lättare för rörbolagen att jobba mot privatpersoner. Men tajmingen blev inte optimal.
Sandbäckens lanserade e-handelsplattformen Installationssmart.se i slutet av sommaren förra året. Där kan privatpersoner beställa produkt inklusive installation inom VS till ett fast pris.
Oskäliga materialpåslag:
”Förlegat och konstigt sätt att göra affärer på”
Läs också:
”Osunda materialpåslag retar upp folk”
Sandbäckens jobbar generellt inte så mycket mot privatmarknaden, även om det finns undantag på vissa orter.
– Vi undersökte varför många av våra bolag väljer bort den delen och det visade sig att man tycker att det kräver mycket av tjänstemännen. De ska bland annat ta fram produkter och priser till kunden. Grunden till satsningen är att underlätta det administrativa arbetet, säger Sandbäckens affärsutvecklingschef André Roos.
För att kunna erbjuda produkt och installation till ett fast pris följer vissa villkor som ska uppfyllas av kunden. Sandbäckensbolag som vill jobba med konceptet genomgår en intern utbildning och certifiering. Den handlar om produkter, arbetssätt, kundbemötande och åtaganden som ingår, till exempel garantier, samt om de krav som ställs på montörerna.
Hittills har ungefär 75 procent av rörbolagen certifierats och konceptet erbjuds på cirka 20 orter. Sandbäckens har ett centralt mål att fördubbla omsättningen och Installationssmart.se ska bidra till att öka försäljningen inom service.
– Tyvärr gjordes lanseringen i ett ogynnsamt konjunkturläge men vi är ändå ganska nöjda hittills. Vi går från en väldigt låg marknadsandel på de flesta orter inom det här området vilket gör det förhållandevis enkelt att växa. Vi har totalt fått ett hundratal order under det första kvartalet och det är i alla fall en början, säger André Roos.
De populäraste produkterna är WC-stolar och värmepumpar. Sandbäckens har sedan tidigare tagit fram förstahandsval inom olika produktkategorier. Förutom pris har kvalitet, garantier och support varit viktigare kriterier för valen.
– Vid reklamationer ska vi kunna få det åtgärdat inom rimlig tid och samtliga leverantörer erbjuder fem års garanti. Det är väldigt viktigt både för oss och för slutkunden.
Även leveranstiderna har påverkat valen av fabrikaten.
– Många av bolagen som håller på med värmepumpar har egna lager som vi kan nyttja runtom i koncernen. Så vi kan även köpa dem internt för att snabba på leveranstiden, säger André Roos.
Ett annat mål för koncernen är att bli multidisciplinär med bland annat elverksamhet. Installationssmart.se är förberett för att hantera produkter och tjänster även inom det teknikområdet.
– Vi har en grundstruktur som gör att vi snabbt kan trycka på knappen när elbolagen blivit tillräckligt många. Under 2024 borde det förhoppningsvis vara igång så smått även inom el, säger André Roos.
Sandbäckens nye koncernchef:
”Inom fem år ska vi ha 50 nya bolag och omsätta fem miljarder”
– Men vi förvärvar även fler rörbolag runt om i Sverige. Vi vill ansluta så många som möjligt av dem för att kunna uppfylla koncernens omsättningsmål med fem miljarder kronor inom de kommande fem åren. Vi har lite att jobba med. Det är kul och riktigt spännande.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen