Logga in

Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna?

Publicerad
20 feb 2023, 05:31
| Uppdaterad
17 feb 2023

Ett uppdrag åt en privatperson var fyllt av fel och brister och fick slutföras av en annan entreprenör. Men kunden ansåg att den nya entreprenören skulle ansvara för alla skador.

Under en pågående renovering av en bostadsrätt i Stockholm tog en ny entreprenör över uppdraget och avtalet.

VVS-Forums experts bästa tips inför badrumsrenoveringen
Besiktningsexpertens bästa tips vid badrumsrenovering

En badrumsrenovering i ett kedjehus i Östergötland slutade i haveri
Badrumsrenovering slutade med bakfall och stora hål i väggen

Det tidigare företaget hade, enligt kunden, orsakat en vattenläcka och att badrummet fått kaklas om två gånger, golvet läggas om, undertaket bytas ut två gånger, tvättställsblandaren repats och jourutryckning beställas på grund av en trasig kulventil.

Bostadsrättshavaren menade att den nya entreprenören, som tagit över uppdraget, var ansvarig för skadan. Det nya företaget nekade och ansåg att det var det första företaget som orsakat och därmed var ansvarigt för skadorna. 

Kunden anmälde då entreprenör två till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde drygt 100 000 kronor i ersättning, vite på över 57 000 kronor och återbetalning med 155 000 kronor.

Entreprenören motsatte sig bostadsrättshavarens krav och framhärdade i sin inställning, att det var det första företaget som utfört arbetet och var ansvarigt. Entreprenören menade att de velat rädda bolaget genom att utföra uppdraget. 

Arn pekade på att den nya entreprenören, enligt konsumenttjänstlagen, hade ansvar för eventuella fel eller brister, även om de var inträffat före partsbytet. Entreprenören var därmed ansvarig för skadan.

Arn hänvisade till avtalet där det framgick att entreprenören bland annat åtagit sig projektet och övertagit garantier.

Tvisten fick avgöras av Svea hovrätt
Krävde tillbaka rotavdrag för köks- och badrumsrenovering

Nämnden rekommenderade entreprenören att betala drygt 240 000 kronor till bostadsrättshavaren.

Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd