Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna?
Ett uppdrag åt en privatperson var fyllt av fel och brister och fick slutföras av en annan entreprenör. Men kunden ansåg att den nya entreprenören skulle ansvara för alla skador.
Under en pågående renovering av en bostadsrätt i Stockholm tog en ny entreprenör över uppdraget och avtalet.
Det tidigare företaget hade, enligt kunden, orsakat en vattenläcka och att badrummet fått kaklas om två gånger, golvet läggas om, undertaket bytas ut två gånger, tvättställsblandaren repats och jourutryckning beställas på grund av en trasig kulventil.
Bostadsrättshavaren menade att den nya entreprenören, som tagit över uppdraget, var ansvarig för skadan. Det nya företaget nekade och ansåg att det var det första företaget som orsakat och därmed var ansvarigt för skadorna.
Kunden anmälde då entreprenör två till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde drygt 100 000 kronor i ersättning, vite på över 57 000 kronor och återbetalning med 155 000 kronor.
Entreprenören motsatte sig bostadsrättshavarens krav och framhärdade i sin inställning, att det var det första företaget som utfört arbetet och var ansvarigt. Entreprenören menade att de velat rädda bolaget genom att utföra uppdraget.
Arn pekade på att den nya entreprenören, enligt konsumenttjänstlagen, hade ansvar för eventuella fel eller brister, även om de var inträffat före partsbytet. Entreprenören var därmed ansvarig för skadan.
Arn hänvisade till avtalet där det framgick att entreprenören bland annat åtagit sig projektet och övertagit garantier.
Tvisten fick avgöras av Svea hovrätt
Krävde tillbaka rotavdrag för köks- och badrumsrenovering
Nämnden rekommenderade entreprenören att betala drygt 240 000 kronor till bostadsrättshavaren.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen