VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden
När borrningen för bergvärme startade sprutade det ut jord och lera på kundens hus. Nu måste VVS-företaget rengöra fasaden.
I februari 2021 beställde en villaägare i Storstockholm bland annat borrning och installation av bergvärme av ett lokalt VVS-företag.
Uppdraget slutade med tre borrhål istället för två
Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål
Enligt avtalet skulle bolaget sköta ansökningsprocessen när det gäller tillstånd för borrning. Men processen gick väldigt långsamt och det saknades uppgifter i ansökningshandlingarna.
Villaägaren ville därför att den sista fakturan på 13 406 kronor skulle strykas på grund av den utdragna ansökningsprocessen.
VVS-företaget motsatte sig villaägarens krav. Bolaget menade att det hade utfört allt i enlighet med offerten. Att det dröjt med borrningen berodde på flera faktorer, inte minst handläggaren hos Stockholms stad.
Det saknades belägg för att bolaget inte skulle ha varit färdigt under avtalad tid, eftersom inte fanns någon tidplan, påpekade VVS-företaget.
Kunden hade redan fått ett reducerat pris eftersom materialpriserna skjutit i höjden sedan offertskrivningen, vilket kunden sluppit betala för, menade bolaget som krävde villaägaren på hela slutbetalningen på 13 406 kronor.
I samband med borrningen uppstod det fläckar på fasaden. Kunden krävde att fläckarna skulle tas bort så fort som möjligt.
Arn höll med villaägaren om att det fanns flera fel i arbetet. VVS-företaget hade totalansvaret för entreprenaden, men hjälpte ändå inte kunden i ansökningsprocessen.
Felen i tjänsten ger kunden rätt till ett prisavdrag på 1 000 kronor.
Eftersom företaget inte bemött påståendet om att fläckarna på fasaden uppkommit vid borrningen är bolaget även skyldigt att åtgärda fläckarna på ett fackmässigt sätt. De åtgärderna ska ske utan kostnad för villaägaren.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen