Logga in

Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades

Publicerad
30 jan 2023, 06:01
| Uppdaterad
27 jan 2023

Ett bygg- och VVS-företag i Skåne hittade på en egen lösning för att fixera golvbrunnen. Det nöjde sig inte kunden med, vilket ledde till en utdragen tvist.

I november 2021 beställde en villaägare en badrumsrenovering av ett bygg- och VVS-företag i Skåne. Villaägaren fick tio års garanti. Men när VVS-montören installerade golvbrunnen fixerade han inte golvbrunnen, enligt anvisningarna. 

När golvbrunnen började rosta ville byggföretaget inte ta på sig ansvaret
”Rostfria” golvbrunnssilen rostade

Uppfinningen välkomnas av försäkringsbolagen
”Talande” golvbrunn varnar för fukt

Villaägaren vände sig till tillverkaren Jafo, som uppgav att fixturen är ett måste när man installerar bolagets golvbrunnar på träbjälklag. Enligt branschreglerna ska en golvbrunn fixeras med monteringsplatta på träbjälklag.

Efter att villaägaren fått information av försäkringsbolaget om att försäkringen inte täcker felaktiga installationer, valde hon att reklamera bygg- och VVS-företagets arbete.

Bolaget godkände dock inte reklamationen, utan erbjöd istället två års extra garanti.

Då anmälde villaägaren företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde att felet skulle åtgärdas och att badrummet skulle rivas ut och göras om.

Bygg- och VVS-företaget menade att badrummet var i full funktion och uppfyllde kraven på täthet. Företaget pekade också på att golvbrunnen var fast monterad, trots att man inte hade installerat en fixtur.

Men bolaget hade gjort en annan teknisk lösning som skulle förhindra flytspackel från att rinna ner i bjälklaget. Bolaget kontaktade Jafo och fick till svar att lösningen inte behövde vara fel, men att installationen inte var gjord enligt monteringsanvisningen.

Sajad Mirkhalafi, VVS-Forums badrumsexpert:
”Det är inte värt att snåla på golvbrunnen”

Allmänna reklamationsnämnden konstaterade att det i såväl besiktningsprotokoll som mejl från tillverkaren Jafo framgick att installationen inte hade skett i enlighet med monteringsanvisningarna och att utförandet inte är fackmässigt.  

Därmed är bygg- och VVS-företaget ansvarigt för fel i tjänsten och företaget ska utan kostnad för kunden åtgärda felet.

Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd