Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades
Ett bygg- och VVS-företag i Skåne hittade på en egen lösning för att fixera golvbrunnen. Det nöjde sig inte kunden med, vilket ledde till en utdragen tvist.
I november 2021 beställde en villaägare en badrumsrenovering av ett bygg- och VVS-företag i Skåne. Villaägaren fick tio års garanti. Men när VVS-montören installerade golvbrunnen fixerade han inte golvbrunnen, enligt anvisningarna.
Uppfinningen välkomnas av försäkringsbolagen
”Talande” golvbrunn varnar för fukt
Villaägaren vände sig till tillverkaren Jafo, som uppgav att fixturen är ett måste när man installerar bolagets golvbrunnar på träbjälklag. Enligt branschreglerna ska en golvbrunn fixeras med monteringsplatta på träbjälklag.
Efter att villaägaren fått information av försäkringsbolaget om att försäkringen inte täcker felaktiga installationer, valde hon att reklamera bygg- och VVS-företagets arbete.
Bolaget godkände dock inte reklamationen, utan erbjöd istället två års extra garanti.
Då anmälde villaägaren företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde att felet skulle åtgärdas och att badrummet skulle rivas ut och göras om.
Bygg- och VVS-företaget menade att badrummet var i full funktion och uppfyllde kraven på täthet. Företaget pekade också på att golvbrunnen var fast monterad, trots att man inte hade installerat en fixtur.
Men bolaget hade gjort en annan teknisk lösning som skulle förhindra flytspackel från att rinna ner i bjälklaget. Bolaget kontaktade Jafo och fick till svar att lösningen inte behövde vara fel, men att installationen inte var gjord enligt monteringsanvisningen.
Sajad Mirkhalafi, VVS-Forums badrumsexpert:
”Det är inte värt att snåla på golvbrunnen”
Allmänna reklamationsnämnden konstaterade att det i såväl besiktningsprotokoll som mejl från tillverkaren Jafo framgick att installationen inte hade skett i enlighet med monteringsanvisningarna och att utförandet inte är fackmässigt.
Därmed är bygg- och VVS-företaget ansvarigt för fel i tjänsten och företaget ska utan kostnad för kunden åtgärda felet.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen