Logga in

Elen till värmepumpen kopplades felaktigt

Publicerad
16 jan 2023, 06:01
| Uppdaterad
13 jan 2023

Kunden betalade för en premiuminstallation – men krävde pengarna tillbaka då säkringar gick, pumpen visade felmeddelanden och en elektriker fick kallas in.

I september 2021 fick en villaägare i Småland sin luft/vattenvärmepump installerad av en värmepumpsleverantörer. Men snart började säkringarna gå och det kom felmeddelanden på pumpen.

Råd om att stänga av elpatronen får spridning och leder till skador på värmepumpar
”Att stänga av elpatronen är det dummaste man kan göra”

Systemet behövde kompletteras med en elpatron
Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen

Företaget skickade ut en installatör som rekommenderade villaägaren att ta hem en elektriker för att säkra huset och bygga en koppling i värmepumpens innerdel.

Elektrikern som kom upptäckte att pumpen var felinstallerad, eftersom elpatronen var inkopplad på trefas, trots att det var en enfaspatron. Enligt elektrikern kunde den felaktiga installationen ha orsakat skador på pumpen.

Villaägaren hade betalat för en dyrare premiuminstallation och krävde tillbaka kostnaden för installationen med 26 250 kronor, ersättning för förlorad arbetsinkomstmed 2 000 kronor, kostnader för elektriker och proppar med 1 500 kronor samt prisavdrag om 50 procent på pumpen med 33 450 kronor, eftersom den skadats av felkopplingen

Han anmälde värmepumpsleveratören till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde tillbaka totalt 63 200 kronor.

Företaget menade dock att det var oklart vad som blivit fel med elinstallationen. Villaägarens huvudsäkringar var på 16 ampere och behövde säkras till minst 20 ampere.

Bolaget menade också att det var osannolikt att pumpen skulle ha blivit skadad av den felaktiga installationen. I sådana fall skulle den inte fungera.

”Om något fel skulle uppkomma beror det inte på felkoppling eftersom felkopplingen var på värmepatronen som är inkopplad på en kontaktor som inte kan påverka pumpen,” skrev värmepumpsleverantören i sitt svar till nämnden.

Företaget medgav ett avdrag motsvarande skillnaden mellan premiuminstallation och standardinstallation på 6 300 kronor, något som Arn ansåg var skäligt.

Nämnden konstaterade visserligen att värmepumpen inte fungerade på grund av att elpatronen felaktigt kopplats in på trefas i stället för enfas.Men nämnden pekade på att det var mycket svårt för en installatör att kontrollera hur hög belastning som fanns på respektive fas vid installationen.

Felet innebar också en utgift för villaägaren för elektriker och proppar. Arn rekommenderade värmepumpsleverantören att stå även för den kostnaden, som uppgår till 1 500 kronor.

Vid driftstarten för den helt nya luft/vattenvärmepumpen började problemen
Kopplade rören fel till värmepumpen

Däremot ansåg nämnden att villaägaren inte hade rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst, eftersom det saknades underlag. Och att felkopplingen skulle ha medfört skador på värmepumpen, accepterade inte Arn eftersom det saknades bevis.

Nämnden rekommenderade företaget att sammanlagt betala 7 800 kronor till villaägaren.

Elen till värmepumpen kopplades felaktigt Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd