Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa?
Fastighetsägarens minireningsverk luktade så illa att stanken spred sig in i huset. Han gav serviceföretaget skulden och vände sig till Allmänna reklamationsnämnden.
Minireningsverk har blivit allt vanligare i enskilda avloppsanläggningar, både i villor och i fritidshus. Enligt Havs- och vattenmyndigheten finns det i dag drygt 34 000 minireningsverk i Sverige.
Skilda regler i Stockholms skärgård och på Västkusten
Olika beslut om minireningsverk
Men lita inte enbart på CE-märkningen
Tolv minireningsverk i VVS-Forums marknadsöversikt
Både tillverkare och återförsäljare betonar att det krävs regelbunden skötsel och serviceavtal för att bland annat motverka dålig lukt.
Våren 2016 ingick en fastighetsägare i Dalarna ett avtal med ett serviceföretag som var specialiserat på besiktning och service av minireningsverk. Enligt fastighetsägaren ingick även att företaget skulle åtgärda eventuella problem med reningsverket.
Enligt fastighetsägaren var det fel på minireningsverket, eftersom det luktade avföring runt hans hus. Han krävde och fick reningsverkets inköpspris återbetalat av tillverkaren. Serviceföretaget tog däremot inte på sig något ansvar.
Fastighetsägaren pekade på att när minireningsverkets funktioner inte var aktiva, som under tiden för uppfyllning efter den årliga kommunala slamtömningen, så kom det inte någon lukt men så fort minireningsverket fylldes upp och funktionerna startat så kom lukten tillbaka.
Serviceföretagets tjänst fungerade inte, ansåg fastighetsägaren och sa upp avtalet med företaget i slutet på december 2021. Han begärde en reklamation på den utförda tjänsten samt en återbetalning på närmare 17 000 kronor och anmälde dessutom företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).
”Det är fel på minireningsverket, då det luktar avföring runt vårt hus,” skrev fastighetsägaren i sin anmälan till nämnden.
Men företaget menade att de hade utfört uppdraget enligt avtalsvillkoren. Man hade besiktigat minireningsverket årligen under 2017–2021 utan anmärkning.
Luktproblemen var inte relaterade till reningsverkets funktioner, utan var installationsrelaterade, hävdade serviceföretaget.
Arn gick på företagets linje och ansåg att fastighetsägaren inte kunnat bevisa att serviceföretaget brustit i fackmässighet eller att det fanns andra brister.
Enligt nämnden fanns det inte heller något som talade för att orsaken till avföringslukten skulle vara relaterad till serviceföretagets arbete.
Allmänna reklamationsnämnden avslog därför fastighetsägarens krav.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen