Logga in

VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen

Publicerad
14 nov 2022, 06:15

Den förde ett förskräckligt oväsen och kunde inte heller leverera rätt temperatur. Den missnöjde villaägaren tog hjälp av en ny installatör – och ville att den felande installatören skulle betala.

I juni 2021 köpte kunden i södra Skåne en luft/vatten-värmepump med installation av ett lokalt VVS-företag. Köpet föregicks av tre hembesök av VVS-företaget för att bolaget skulle kunna föreslå en lämplig modell.

VVS-firman har på grund av leveransproblemen hamstrat dyrbara värmepumpar
Inbrottstjuvar länsade VVS-firmans lager av värmepumpar för miljonbelopp

Nu går det att köpa värmepumpar genom möbeljätten
Ikea börjar sälja värmepumpar

I september 2021 kom bolaget tillbaka och installerade värmepumpen. Samma dag påpekade kunden för företaget att värmepumpen inte fungerade som utlovats eftersom den förde oljud och inte höll önskad temperatur.

Efter kontakt med tillverkaren konstaterades att VVS-firman installerat en felaktig innedel.

Fastigheten har 1-rörsystem. Innedelen som installerats var anpassad för 2-rörsystem, vilket gjorde att innedelen och ytterdelen inte fungerade. Värmen pendlade mellan 18 och 22 grader och gick inte att låsa. Innedelen lät väldigt mycket eftersom det var för lite vatten i systemet.

Först efter att kunden åter kontaktat tillverkaren svarade VVS-bolaget att bolaget inte tänkte göra någonting förrän fakturorna betalats .

Villaägaren hävdar att de betalats redan före installationen.

Eftersom VVS-företaget inte gick att nå anlitade villaägaren i stället en fristående installatör för att lösa problemet med temperatursvängningarna.

Den nya installatören konstaterade direkt att installationen var felaktigt utförd. För att åtgärda den felaktiga installationen satte installatören in luftare och kopplade in en 80 liters UKV-tank. 

Villaägaren ville ha ersättning från VVS-företaget för kostnaden, de11 088 kronorna som betalats till den nya installatören.

VVS-företaget motsatte sig kravet, och menade att villaägaren borde ha informerat dem om vilket rörsystem som fastigheten hade. Företaget menade också att det inte var fel innedel i sig som installerats, eftersom den kan kompletteras med en UKV-tank (vilket villaägaren lät en annan installatör göra). 

Allmänna reklamationsnämnden gick på villaägarens linje och slog fast att den innedel som först installerades var avsedd för 2-rörsystem, medan den aktuella fastigheten har 1-rörsystem.

Ralf Andersson på konsult- och luftfilterföretaget Provenco i en rapport:
”Värmepumpar sparar alltid energi”

Enligt nämndens bedömning borde VVS-företaget med sin fackkunskap ha noterat att fastigheten hade 1-rörsystem vid de besök som bolaget gjorde hos villaägaren före köpet.

Nämnden rekommenderade VVS-företaget att betala den begärda summan på 11 088 kronor till villaägaren.

VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd