5 tips – så försäkrar du dig om att få betalt för jobbet
Kunden vägrade betala badrumsrenoveringen. VVS-företaget Rörbjörnen stämde kunden – men förlorade och gick lottlösa. Här är råden som gör att du slipper hamna i samma situation.
Badrumsjobbet blev en dyrköpt läxa för VVS-företaget Rörbjörnen söder om Stockhom. Kunden betalade aldrig och när saken prövades i rätten visade sig svårigheter att juridiskt bevisa att kunden verkligen beställt jobbet. Läs hela artikeln om fallet här:
Betti-Ann Pettersson, jurist på Installatörsföretagen, ger fem tips om hur du kan försäkra dig om att få betalt för jobbet.
1 – Red ut vem din kund är
Ta organisationsnummer eller personnummer så det står klart. Om du, som i Rörbjörnens fall, utför arbeten åt ett par i deras villa till exempel så se till att båda står som beställare i avtalet. Då kan du ta emot ytterligare beställningar eller önskemål om ändringar från båda om det skulle bli aktuellt. Det spelar ingen roll vem som äger villan, de kan båda vara beställare och betalningsskyldiga för arbetet oavsett.
2 – Kolla kundens ekonomi
Gör gärna någon form av ekonomisk kontroll av kunden, i varje fall vid större arbeten. Du kan få viss information genom sidor på nätet eller ringa till kronofogdemyndighetens kundtjänst till exempel, om du inte vill göra en regelrätt kreditupplysning.
3 – Ingå ett skriftligt avtal
Avtala skriftligen om vad som ingår och inte ingår i ditt uppdrag, vad, när och hur du ska få betalt och andra parametrar som är viktiga att klarlägga avseende uppdraget. Se också till att det på något sätt bekräftas skriftligen av kunden, det behöver inte undertecknas med en namnteckning utan en bekräftelse per mail eller sms fungerar lika bra.
4 – Använd standardavtal
Använd gärna något av de standardavtal som blivit framtagna i branschen, AB 04, ABT 06, ABS 18 eller Hantverkarformuläret 17, beroende på vad det är för form av entreprenad och kund. Är du medlem hos Installatörsföretagen hittar du dessa avtal på vår webbplats. Ta dig tiden att sätta dig in i vilket avtal som ska användas när och gör dig bekant med dessa. Ha dem lättillgängliga och få in en rutin att använda dem, som vilket arbetsmoment som helst.
Fakturan är obetald trots påminnelse och kunden går inte att nå
Hur ska vi få betalt för jobbet?
5 – SKRIV NER ALLT
Följ upp alla ändringar från avtalet som uppkommer under arbetets gång skriftligen, till exempel ÄTA-beställningar, avvikelser, priser, hinder eller om du avråder kunden från något. Vi jurister tjatar om att allt ska skrivas ner ideligen och jag har full förståelse för att det kan kännas både jobbigt och tidskrävande, men det är verkligen mitt absolut bästa tips när du vill vara säker på vad som gäller mellan dig och din kund.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen