Sänkte materialpåslaget och höjde timdebiteringen: ”Vinsten har flyttats”
Gör du fortfarande höga materialpåslag för att täcka upp för ditt låga timpris? Jämför kunderna med nätpriser och klagar? Möt installatören som tar betalt för sin kompetens i stället.
Ronnie Lidström, som driver Björks El i Skellefteå, har sänkt materialpåslaget i flera steg och samtidigt höjt timdebiteringen. I dag tar företaget tar numera 700 kronor i timmen plus moms och behöver inte förlita sig på materialvinster för att gå runt. Ronnie Lidström påpekar att installationsbranschen har en lång tradition med alldeles för låga timpriser och jättehöga materialpåslag.
Kunden tyckte att materialet var för dyrt:
”Jag har hittat billigare priser på internet”
Läs också:
Kunden tyckte lärlingen var för dyr
– Det funkade för 20 år sedan, men blir svårt när kunderna kan jämföra med nätpriser. När jag läste om ett rabalder där en elfirma blev anmäld för höga påslag kände jag att det var dags att tänka om. Det är ju viktigt att kunden inte bara blir nöjd med det utförda arbetet utan även med fakturan, säger han.
Så han satte sig en kväll med några slumpmässigt utvalda gamla fakturor och började experimentera. Hur mycket behövde timpriserna höjas om materialpåslaget kapades på olika sätt? Allt för att slutsumma på fakturorna skulle vara oförändrad.
Till sist var han nöjd med balansen mellan höjda timpriser och sänkta materialpåslag. Helt lätt var det inte. Jobb med få arbetstimmar och mycket material blir billigare än förr. Jobb med många arbetstimmar och lite material blir tvärtom dyrare. Å andra sidan kan kunden då få högre rotavdrag.
Nästa steg var att ta fram en ny prislista för tusentals olika artiklar, något som också var tidskrävande.
– Jag har noga kontrollerat att priset upplevs ”rätt” på sånt som privatkunder kan köpa på stan, säger han.
Runt 50 vanliga artiklar har därför fått störst prissänkning. Andra produktgrupper har fått mindre sänkning. Att införa den nya prissättningen på ett bräde kändes svårt. Därför gjorde han förändringen stegvis under några år.
Han kan inte komma på en enda kund som har ifrågasatt det höjda timpriset. Däremot förekommer det fortfarande att folk är missnöjda med materialpriset, trots att det är sänkt. Ibland har företaget högre inköpspris hos grossisterna än vad kunden hittar på nätet.
Läs också:
”Osunda materialpåslag retar upp folk”
Har den nya prissättningen påverkat er omsättning?
– Nej, den har liten inverkan på omsättningen. Intäkter har snarare flyttats från materialvinst till vinst på timmarna, säger Ronnie Lidström.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen