Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor?
Kunden upptäckte blåsor i plasten till sin nya jacuzzi. Men spabadsföretaget vägrade erkänna att blåsorna var ett fabrikationsfel. Arn fick avgöra fallet.
Sommaren 2019 köpte en villaägare utanför Göteborg ett spabad för närmare 66 500 kronor. Två år senare upptäckte kunden att det uppstått blåsor i badets akrylplast.
Spabadet blev inte vad villaägaren tänkt sig
”Plötsligt läckte allt vatten ut”
Något som inte är helt ovanligt när det gäller den här typen av jacuzzi. Det finns spabadsägare som till och med använder ordet ”böldpest” för att beskriva fenomenet.
Enligt de uppgifter som kunden fått av säljaren var det fem års garanti mot blåsor i badet och två års garanti på de mekaniska installationerna. Kunden försökte vid flera tillfällen kontakta företaget, men fick aldrig något svar.
Villaägaren vågade inte använda badet, eftersom han inte fått någon information om hur han skulle göra med blåsorna. Till slut anmälde han spabadsföretaget till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Han krävde omleverans och installation av den nya jacuzzin.
Spabadsföretaget motsatte sig kravet och menade att det ”absolut inte var fråga om ett fabrikationsfel”. Istället handlade det om vattnets kemi som varit ”väldigt felaktig under en längre tid”, enligt företaget.
Men Arn konstaterade att bolaget inte har åberopat någon teknisk utredning som ger stöd åt påståendet om vattenkemin.
Nämnden menade att företaget inte bevisat att blåsorna uppkommit på grund av ett handhavandefel från kundens sida. Däremot är det utrett att blåsorna har uppstått inom garantitiden.
Spabadet är felaktigt och företaget ska utan kostnad för kunden stå för omleverans och installation, rekommenderade Arn.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen