Logga in

”Rekrytering är inte så svårt för oss”

Publicerad
4 maj 2022, 10:04

Med hjälp av nytt kapital ska värmepumpsföretaget fortsätta att växa, men inte genom förvärv. Vd:n förklarar varför.

Styrelseproffset och IT-entreprenören Nicolas Hassbjer, som tidigare har investerat i JS Energi, går genom investmentbolagét Tequity in med ytterligare 15 miljoner kronor i företaget.

Nicolas Hassbjer investerar i JS Energi
Internet of things-pionjär går in i värmepumpbranschen

Komponentbrist ger leveransproblem
Så länge kan montörerna få vänta på värmepumparna

JS Energi har på några år gått från att vara ett IVT-center i skånska Sösdala till att bli en märkesoberoende värmepumpsaktör med kontor på sju orter. Förutom att erbjuda service och nyinstallation har företaget en egen e-handel. Nästa steg blir att fram till 2026 etablera nya kontor norrut i en linje från Karlstad i väst till Gävle i öst.

– Vi ska gå in i resten av Sverige också men det är inte tidsplanerat ännu, säger JS Energis vd Peter Borgman.

Planen var att företaget redan skulle ha etablerat sig i Stockholm, men det har skjutits fram till 2024.

– Vi hade en lokal klar i Stockholm, men vi valde att bromsa på grund av covidpandemin. I stället valde vi att etablera oss i Växjö, Jönköping, Kristianstad, Malmö och Halmstad eftersom vi ville kunna flytta personalresurser utan att vara beroende av flyg.

JS Energi har valt att växa organiskt och inte genom förvärv.

– När du köper ett bolag får du en kultur på köpet. Vår stora styrka är att sätta kunden i fokus, men det finns ganska många bolag som inte gör det. Vi utesluter inte att köpa enmansföretag men då är det ju snarare en rekrytering i stället för ett förvärv, säger Peter Borgman.

Han pekar på att företagskulturen i större företag i regel sätts av grundaren. Om företaget förvärvas innebär det många gånger att grundaren slutar.

– De anställda saknar sin tidigare ledare och kan bli lite kulturlösa. De försöker hitta tillbaka till sin gamla kultur och när en ny ägare kommer in blir det en kulturkrock. Det är därför som företagsförvärv väldigt sällan blir ett plus ett och många gånger inte ens ett, säger Peter Borgman.

– Vi har sett att det går snabbare och blir bättre när vi etablerar oss själva på en ny ort. Vi rekryterar över rätt människor som vill jobba hos oss.

Den budgeterade omsättningen i år är att passera 100 miljoner kronor jämfört med 70 miljoner förra året.

– Vi har reviderat ner våra prognoser rejält eftersom det har blivit mycket svårare att få tag på värmepumpar under det första kvartalet i år. Samtidigt är leveransproblemen orsaken till att vi nu med hjälp av kapitaltillskottet väljer att lägga in ytterligare växel och gasar i uppförsbacken, säger Peter Borgman.

JS Energi har en fördel i det sammanhanget med att vara partner till alla värmepumpstillverkare förutom Thermia.

– Vi kan alltid få tag på en värmepump genom att vi har en större och bredare flora än till exempel ett IVT-center eller en Thermia-återförsäljare. Alla tillverkare har ju leveransproblem, men inte exakt samtidigt. Det gör att vi kan växa ändå även om vi kunde ha vuxit ännu mer om det funnits fler pumpar på marknaden, säger Peter Borgman.

Konkurrensfördelen gör det också lättare att rekrytera. JS Energi lanserade nyligen rekryteringskampanjen “Svenska värmepumpslandslaget”.

– Det primära om du ska börja hos oss är att du älskar värmepumpar eftersom vi bara jobbar med det och inte med VS eller kyla. Och eftersom vi jobbar med nästan alla fabrikat finns det ingenstans där du kan få en sådan utmaning som hos oss.

Nyfikenhet, engagemang och att vara positiv till förändring är andra viktiga egenskaper om du ska jobba på företaget, förklarar Peter Borgman.

– Om du vill ha arbetsdag där den ena är den andra lik och likadan som för tio år sedan är vi inte rätt. Du ska vara lite äventyrslysten och gilla utmaningar. Du ska ha mod att utmana dina chefer genom att föreslå nya lösningar för att lösa problem.

Värmepumpstekniker på företaget kan med hjälp av en extern partner få reservdelar levererade till servicebilen i hemmet nattetid. Digitaliseringen är hög. Arbetsordrar finns i läsplatta eller telefon och inte på papper.

– Som tekniker hos oss kan du lägga mycket tid ute hos kund och på det som du tycker är kul. Du kan minimera administrationen och behöver inte köra in till kontoret på grund av den eller för att hämta prylar. Privatlivet har blivit allt viktigare och som arbetsgivare lånar du en människa från deras familj, säger Peter Borgman.

2019 bestod verksamheten till cirka 50 procent av nyinstallation, e-handeln för 30 procent av och service för 20 procent. Peter Borgman vill av konkurrensskäl inte ange hur fördelningen är i dag.

– Men det som växer snabbast är service och eftermarknad. Det är väldigt mycket utbyte av gamla värmepumpar. Och i ett läge där det är brist på nya värmepumpar har det blivit viktigare att laga i stället för att byta ut. Det går hand i hand med vår e-handel av både nya och begagnade reservdelar.

Den ökande serviceverksamheten gör att det behövs fler värmepumpstekniker i företaget. Rekrytering är generellt sett en av de största utmaningarna i VVS-branschen.

– Men jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att det inte är så svårt för oss. Vi har en ganska stadig ström med sökande även om vi självklart headhuntar också. Vi kan lova att du bara får jobba med värmepumpar. Det gör att det är en speciellt nischad grupp av människor som vi är ute efter.

JS Energi samarbetar med utbildningar på många orter och cirka 30 procent av de som anställs kommer direkt från skolorna. Företaget har ett utbildningsprogram som heter JS Academy där de nyanställda kan bli kylcertifierad värmepumpstekniker

Pilotprojekt ska jämna ut effekttoppar
Styrning av värmepumpar: ”Som att vänta en halvtimme för att slippa de värsta köerna”

– Jag tycker att värmepumpsbranschen generellt sett inte tar sitt ansvar för att få in nya medarbetare. Många företag försöker bara ta erfarna från andra hela tiden, säger Peter Borgman.

JS Energi

Huvudkontor och lager: Helsingborg
Filialkontor: Göteborg, Malmö, Halmstad, Växjö, Jönköping och Kristianstad.
Omsättning: 70 miljoner kronor (2021)
Anställda: Drygt 60.