Logga in

Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden

Publicerad
12 maj 2022, 06:00

Kunden granskade fakturan och jämförde materialkostnaden med näthandeln – och fann att priset var 140 procent högre. Men kunden hade nog inte förutsett utgången i Arn som fick avgöra tvisten…

Efter VVS-arbeten i kundens villa i norra Storstockholm fakturerade företaget drygt 21 500 kronor för materialet i villans tvättstuga och källare. Bland annat handlade det om rördragningar och montering av tvättställ.

Några firmor fälls i Arn för höga påslag, andra inte. Entreprenadjuristen reder ut vad som gäller.
”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det?

Hur kunde slutsumman för jobbet bli tiotusentals kronor dyrare än avtalat?
Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material

Kunden protesterade mot fakturan. Han hade gjort “stickprov” på prisuppgifter på nätet och hävdade att företaget gjort ett för stort prispåslag. Materialet var 140 procent högre än om han själv köpt det. Dessutom hade företaget debiterat för tio timmars arbete, trots att den faktiska arbetstiden var åtta timmar, enligt kunden.

När VVS-företaget inte höll med om det det gjorde kunden en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Enligt villaägarens beräkningar skulle företaget betala tillbaka 10 700 kronor för materialet och runt 1 400 kronor för de extra timmarna:

– Jag redovisar bara de timmar vi lagt på uppdraget. När det gäller material följer vi Dahls prislista, medan kunden har jämfört vår uppspecade faktura med priserna i on-line-handeln, säger VVS-företagets vd och tillägger att den extra arbetstiden handlade om att de behövde besöka grossisten vid två tillfällen på grund av att materialet man köpte första gången inte passade.

– Jag har pratat med kollegor i branschen och de har ungefär samma priser som jag, säger VVS-företagaren. 

Arn gick helt och hållet på VVS-företagets linje och konstaterade att företaget i detalj redovisat materialåtgång och materialpriser.

Att kostnaderna för materialet hos en annan leverantör än den företaget anlitat kan vara lägre innebär inte att debiterad materialkostnad är oskälig, konstaterade nämnden som också slog fast att företag har rätt att ta betalt för tid för inköp av material. 

Kunden vägrade betala 30 procent av materialkostnaderna. Arn fick avgöra tvisten.
Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset”

“Skälig tid för detta är bland annat beroende av mängd, art och avstånd till leverantörerna”, skriver nämnden i beslutet.

Med hänsyn till vad företaget hade redovisat bedömde nämnden att företagets debitering framstod som skälig.

Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd