Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist
Det var från en byggvaruhandel på nätet som kunden köpte en ny varmvattenberedare. Men när VVS-montören skulle installera visade sig rören vara krökta. Det ledde till en strid mellan kunden och handeln.
En villaägare i Storstockholm köpte en varmvattenberedare från en byggvaruhandel på nätet. Varmvattenberedaren levererades sensommaren 2021.
När en VVS-montör knappt en månad senare skulle installera varmvattenberedaren upptäcktes att rören som gick ut från beredaren var krökta. VVS-montören konstaterade att emballaget inte var skadat, utan att varmvattenberedaren var defekt.
Villaägaren menade att det med största sannolikhet var fråga om ett produktionsfel. Han reklamerade felet till nätbygghandeln. Reklamationen skedde inom de två månader som gäller för reklamation enligt konsumentköplagen.
Men byggvaruhandeln hänvisade till att reklamationen inte skett inom fem dagar, vilket gäller om det hade varit en transportskada, och därmed gjorts för sent.
Då anmälde villaägaren byggvaruhuset till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, och krävde att bygghandeln skulle åtgärda felet.
Företaget motsatte sig kravet, pekade på reklamationsfristen på fem dagar vid transportskada och hävdade att det saknades dokumentation för att avgöra om det handlade om en transport- eller produktionsskada.
Arn påpekade att säljaren ansvarar för fel som fanns när köparen tog emot varan, även om felet visade sig först senare (så kallat ursprungligt fel). Men att det är köparen som ska bevisa att det är fel på varan.
Nämnden noterade också att säljaren slipper ansvar för vissa fel som visar sig först efter att köparen tagit emot varan, inte kan ha funnits redan då.
För fel som visat sig inom sex månader efter att köparen tog emot varan gäller dock att felet ska anses ha funnits redan vid mottagandet. Då måste i stället säljaren bevisa att varan var felfri när köparen tog emot den, för att säljaren ska slippa ansvar för felet.
Rostkänslig beredare
”Det kom bara rostigt kallvatten från varmvattenberedaren”
Nämndens bedömning var att de krökta rören inte berodde på en transportskada.
Arns utredning gav istället stöd för att varmvattenberedaren var belastad med ett köprättsligt fel – det vill säga fel på varan – som nätbygghandeln ansvarade för.
Nämnden rekommenderade därför byggvaruhuset att utan kostnad för kunden åtgärda felet.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen