Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material
När fakturan för badrumsrenoveringen landade hos kunden blev slutsumman en chock. Hur kunde slutsumman för jobbet bli tiotusentals kronor dyrare än avtalat? Arn fick avgöra fallet.
När byggföretaget renoverade ett badrum i en lägenhet i Göteborgs innerstad landade kostnaden på tiotusentals kronor mer än avtalat.
Företaget hade fakturerat dubbelt för vissa moment. Dessutom hade företaget gjort en väsentligt mer omfattande och dyrare renovering än planerat, skrev kunden i sin anmälan till Arn.
Domstolen fick avgöra tvisten
Takpris är inte ett maxpris hävdade VVS-företaget
Besikntingsmannen:
”Vi hittade över 50 fel i det lyxrenoverade badrummet”
Efter fakturering med en kombination av fastprisoffert och ändringar/tilläggsarbete på löpande räkning hade kostnaderna räknats upp till företagets fördel. Kunden begärde därför återbetalning av drygt 50 000 kronor.
Här är några exempel från faktureringen som kunden ifrågasätter:
- VVS-arbeten. Bolaget tog betalt för 37,5 timmars arbete för tillkommande VVS-arbeten. Men kunden hade endast accepterat 20 timmars tilläggsarbete.
- VVS-material. Byggföretaget tog särskilt betalt med närmare 3 000 kronor för VVS-material, som ingick i det fasta offertpris som kunden hade betalat.
- Montering av skivor/gips. Bolaget har tagit betalt med 23 500 kronor för 40 timmars arbete. Bolaget tog också betalt för material med närmare 10 000 kronor. Detta omfattades av offerten, enligt kunden, som utöver det offererade priset betalat över 33 000 kronor för montering av skivor/gips och visst material.
Experten reder ut:
Måste man ha plywood i badrummet?
Allmänna reklamationsnämnden gav kunden rätt med undantag för de elinstallationer som företaget gjort med kunde och rekommenderar byggföretaget att betala närmare 46 500 kronor till bostadsrättshavaren.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen