Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen
Den nya bergvärmeanläggningen gav en innetemperatur på knappt 14 grader på vintern. Företaget säger att systemet behövde kompletteras med en elpatron, något som kunden avstått från. Arn fick reda ut tvisten.
En småhusägare i Småland köpte ett bergvärmesystem av Egon Karlssons Rör AB I Urshult, inklusive borrning av hål och rör till ett äldre och delvis oisolerat bostadshus för drygt 200 000 kronor. Bergvärmepumpen var av typen on/off, som antingen går på full effekt eller är avstängd.
Men kunden blev allt annat än nöjd när installationen var klar i november 2020.
Bara några dagar därefter märkte villaägaren att huset inte värmdes upp ordentligt.
Egon Karlssons Rör kontrollerade och justerade systemet, men det blev fortfarande inte varmt i huset. Under vintern har inomhustemperaturen vissa dagar knappt nått 14 grader.
– Vi anlitade vi två experter, en från tillverkaren och en värmepumpdimensionerare. Men ingen av dem kunde hitta något fel på bergvärmesystemet, säger Jacob Johansson, delägare till Egon Karlssons Rör.
Enligt honom är det självklart att en elpatron ingår när man köper ett komplett bergvärmesystem.
– Det är en nyckelfärdig installation som bara är att starta, säger Jacob Johansson och liknar bergvärmepumpen och elpatronen vid en hybridbil. När bensinen tar slut får man fortsätta på el.
Många värmepumpar har elspets som backup då det är riktigt kallt ute. Men elvärme blir i längden dyrt och det händer att fastighetsägare stänger av elpatronen för att spara energi och pengar.
I sin anmälan till Arn förklarar kunden att han fått rådet av en elektriker att inte installera elpatronen, eftersom den skulle orsaka höga kostnader och att kompletterande elektriska system inte behövdes.
En annan bergvärmeinstallatör, som villaägaren kontaktat, menade att anläggningen ska fungera utan elpatron och om inte så var fallet borde installatören ha påpekat detta från början.
Men kunden och företaget har olika uppfattningar om vad som sagts innan installationen gjordes.
Kunden anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och krävde att få tillbaka hälften av värdet för installationen, 101 500 kronor.
VVS-företaget svarade att man valt en värmepump av typen on/off för att kunna tillgodose flödena i det planerade värmesystemet, men att den inte täcker hela årets värmebehov, utan behöver hjälp av elspets på årets kallaste dagar.
Arn menade att kunden inte har bevisat att det förekommit något fel på värmepumpen eller installationen som gav honom rätt till ett prisavdrag och avslog därmed kundens krav.
– Det är tråkigt att inte kunna mötas. Vi brukar komma överens med de flesta människor, men här gick det inte, säger Jacob Johansson, Egon Karlssons Rör.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen