”Hoppas värsta perioden med materialbrist är över”
Skenande priser, långa leveranstider och brist på material – ett gissel för installationsbolag i hela landet. Jag frågade Bravidas inköpschef Lars Korduner, som handlar för 12 miljarder kronor om året, hur de tacklar situationen.
Hur märker ni av de stigande materialpriserna?
– Ventilationskanaler och kabelstegar med mycket stål höjs kraftigt liksom plaströr för avlopp. Men priset höjs även på aggregat som innehåller minimalt med råmaterial. Vi köper inte alla höjningar rakt av utan hanterar aktivt detta genom att förhandla med leverantörer. Vi har en dialog med kunderna för att kunna föra extraordinära kostnader vidare till kund genom prishöjningar.
Mer om material:
Så mycket har materialpriserna ökat för VVS- och elbranscherna
Chefredaktören har också mött Jessica Löfström
”Människor utnyttjas som slavar på byggena”
Hur sker det arbetet?
– Vi har byggt upp en egen kunskap om vad olika produkter ska kosta. Vi driver ett professionellt inköpsarbete tillsammans med linjeorganisationen. Vi ligger fortfarande efter industrin i kompetens och resurser men vi stärker det med viktiga rekryteringar och ökar internationella inköp.
Köper ni via grossist eller direkt av tillverkare?
– För tio år sedan var det mycket direkt från grossist men det blir allt mindre. Ungefär hälften av våra inköp av standardmaterial går i dag via grossist. Grossisterna är duktiga på hantering av många olika artiklar, men inom elbilsladdning, solceller och automation är det ofta direktleveranser.
Många installatörer beklagar sig över materialbristen. Hur märker ni av den?
– Det har framför allt varit en del problem med vissa komponenter som halvledare, aggeragat och drivdon till belysningsarmatur där det varit problem i leveranskedjorna. Det har inneburit utmaningar och jag hoppas att den värsta perioden är över. För att minska sårbarheten jobbar vi med olika leverantörer inom varje område, aldrig bara en.
Hur ställer du dig i debatten om installatörer som har höga marginaler och kritiken om att kunder får betala dyrt för material?
– Jag vill inte gå in i debatten om hur andra gör, men en aktör som vi, som köper in stora volymer, får bra priser. Hur Bravida sedan prissätter utgår från kundens storlek, projektets karaktär och de risker vi måste kalkylera.
”När vi startade med internationella inköp köpte jag in arbetskläder via en ny kanal. Sedan kom några muskulösa montörer och visade vad som hände när man satte sig i de kläderna …”
Kan du bjuda på ett misstag du gjort?
– Ja, när vi startade med internationella inköp köpte jag in arbetskläder via en ny kanal. Sedan kom några muskulösa montörer och visade vad som hände när man satte sig i de kläderna … det blev reklamation. Men i dag köper vi väldigt mycket arbetskläder till rätt prisnivå.
Hur ser dina arbetsdagar ut?
– Vår koncernchef Mattias Johansson är väldigt intresserad av att vi ska utveckla inköpsarbetet och arbetar för hållbara och digitala lösningar så vi jobbar nära varandra. Vi har 25 medarbetare som både jobbar strategiskt och operativt med inköp. Jag sitter själv med i många förhandlingar med leverantörer.
Hur tänker du på hållbarhet?
– Jag har varit vid Sydpolen för några år sedan och den tjocka isen smälter. Gör vi inget får våra barnbarn en mindre Sydpol att åka till. Vi måste agera för att hindra klimatförändringarna. Våra 7 000 bilar ska skiftas till elbilar. Vi behöver tänka hållbarhet i allt vi gör och i vilka lösningar vi erbjuder kunderna. En självklarhet för den yngre generationen, men vi måste få med alla.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen