”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen
En villaägaren som ville komplettera sin vedpanna köpte en luft/vattenvärmepump. Men när vintern kom med 20 minusgrader började problemen. “Allt var kundens fel” enligt företaget som sålde värmepumpen. Men vad tyckte Allmänna reklamationsnämnden (Arn) om fallet?
2017 marknadsförde ett värmepumpföretag sina produkter på en marknad i Dalarna. En villaägare från trakten, som var ute efter ett komplement till vedeldningen i sitt 130 kvadratmeter stora hus, nappade och köpte en luft/vattenvärmepump för 80 000 kronor av företaget.
En rörmokarmiss stod företaget dyrt
Varmvattenberedaren ramlade ner – orsakade stor vattenskada
Villaägaren hade fram till dess klarat sig med en vedpanna, men tyckte att det vore bra att komplettera med en värmepump.
För villaägaren var det viktigt att vedpannan med en ackumulatortank på 3 000 liter och värmepumpen skulle fungera tillsammans.
Värmepumpen fungerade bra det första sommarhalvåret, enligt villaägaren, men redan första vintern så stannade pumpen. En servicetekniker från värmepumpföretaget gjorde en felsökning och fick igång pumpen igen. Kunden fakturerades för besöket, trots att det fanns en femårig garanti på värmepumpen.
”Men efter det här stoppet har pumpen aldrig lyckats värma vattnet till mer än 52 grader, inte heller under sommartid”, skriver villaägaren i anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) med begäran om hävning av köpet och ersättning för besiktningen.
”Den installatör som utfört värmepumpinstallationen har brustit i sin kompetens”, menar besiktningsmannen, som villaägaren anlitat.
Besiktningsmannen pekade bland annat på att det var ett grovt misstag av värmepumpföretaget att sälja en värmepump som måste cirkulera vattnet dygnet runt hela vintern, med tanke på energiförlusterna och att skiktningen i ackumulatortanken förstördes.
Dessutom löstes högtrycksventilen ut efter varje eldning, eftersom värmepumpen inte kunde stängas av. Det innebär också att värmepumpen måste återställs efter varje vedeldning.
I vintras reklamerade villaägaren felen och begärde att företaget åtgärdade problemen så att hon kunde elda i pannan i kombination med värmepumpen.
dricksvattnet blev förorenat
250 liter köldbärarvätska läckte ut vid värmepumpinstallationen
Men företaget menade att allt var kundens fel, eftersom villaägaren vägrade låta företaget installera en varmvattenberedare.
Nämnden går dock helt på villaägarens linje och rekommenderar värmepumpföretaget att betala 80 000 kronor till villaägaren mot återlämnande av värmepumpen.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen