Låg dragvikt tvingar VVS-montörer skippa eldrivna skåpbilar
Hur mycket last får man egentligen dra med en laddbar servicebil? Efter att ha pratat med biltillverkarna konstaterar vi att vissa har noll kilo som rekommenderad dragvikt medan andra har upp till 1 500 kilo.
Rent krasst betyder det att VVS-montörer som behöver en släpvagn för att köra ut material till bygget och som vill köra en elbil tvingas välja bort vissa bilmärken. Åtminstone de som i första hand har behov av ett stort skåp.
den här firman väljer elfordon:
”Jag tänker på den globala uppvärmningen”
hur ser det ut i ditt skåp?
Från kaos till björnkoll: 10 lösningar som skapar ordning i skåpet
Mercedes-Benz, till exempel, har två eldrivna bilar som alternativ till dieseldrivet, ett mellanskåp och ett stort skåp. Biljättens svar är att inte montera dragkrok på vare sig e-Vito eller e-Sprinter. Med andra ord är det noll kilo dragvikt på bägge bilarna som gäller.
Dragvikter för lilla klassen
Vi har varit i kontakt med samtliga biltillverkare som erbjuder eldrivna lätta lastbilar. Av de tillverkare som har en eldriven bil i den stora klassen resonerar de flesta likadant – deras skåpbilar kan inte köras med släp.
Ett av få undantag är den kinesiska elbilen Maxus e-Deliver 9, som enligt Maxus kan dra upp till 1 500 kilo och har en skåpvolym på max 11 kubikmeter.
Det finns så klart ett skäl till att de flesta stora skåpbilarna har noll kilo i dragvikt. Tung last minskar den redan relativt korta räckvidden rejält. Det gäller även lastvikten i skåpet, alltså inte bara om du kopplar på ett släp.
Några svar från biltillverkarna visar att de stora batteridrivna skåpbilar som finns i dag är i första hand byggda för att användas för planerade rutter i stadsmiljö.
Dragvikten för mellanklassen
Mycket talar alltså för att vi får vänta några år på att batteripaketen som sitter i de stora skåpbilarna innehåller fler kilowattimmar – något som alltså krävs för att klara av att dra tung last. Givetvis behöver laddinfrastrukturen också bli bättre än i dag. Till dess är det bara att gilla läget, eller om det är möjligt: Gå ner i skåpstorlek. Bland mellanklasskåpen och de minsta skåpbilarna finns det nämligen några olika alternativ för dig som har behov av att köra material på ett släp.
Dragvikter för stora klassen
Det skiftar i dragvikt mellan bilmodellerna. De största differenserna för angivna dragvikter syns i mellanklassen.
Här sticker några varumärken ut. PSA-gruppens bilar och samarbetspartnern Toyota med Proace Electric har en angiven dragvikt på 1 000 kilo medan konkurrenten Volkswagen med sin e-Transporter har en dragvikt på 1 500 kilo. Detta trots att e-Transporter har ett -batteripack med färre kilowattimmar än PSA-gruppens bilar.
Av de fåtal eldrivna transportbilar i den lilla klassen skiftar biltillverkarnas angivna dragvikter mellan 375 och 750 kilo.
Hur det blir med framtidens möjligheter att dra tunga lass går förstås inte att veta till hundra procent. Men en trolig utveckling är att fler skåpbilar går att köra med släpvagn parallellt med att det går att lasta tyngre i skåpet. Det är i sin tur en naturlig utveckling av att batterierna kommer att bli kraftfullare.
Riskfull skåpinredning:
”Golvet kan bli som en kniv”
Mycket talar också för att alla lätta lastbilar, som i dag finns med dieselmotor, inom tre år kommer att erbjudas med eldrift. En väg som är ett måste för att klara övergången till en hållbar värld.
Ett annat alternativ för att minska klimat-påverkan, för dig som inte kan gå ner i storlek, eller av andra skäl inte tänkt köra eldrivet är att tanka med HVO, vilket allt fler bilar är godkända för. HVO100 är en förnybar diesel från biomassa som minskar klimatpåverkan med upp till 90 procent.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen