”Infästning är ett eftersatt område”
Hallå där, Daniel Carnegård, lärare i elteknik, på Brinellgymnasiet i Nässjö.
Vilken är din syn på kunskapsnivåerna om infästning bland yrkeseleverna?
– Många elever har problem att förstå olika typer av material och vilken infästning som ska användas till vad. Därför ska vi framöver dra igång ett projekt där vi ska utöka elevernas kunskaper i hur man fäster saker i olika material, berättar Daniel Carnegård.
Han menar att infästning är ett eftersatt område och att grundkunskaperna skiljer sig mycket mellan eleverna.
Rörmokarläraren visar
Har du glömt hur man gör en bygelbock?
Experterna tipsar
Stor guide: Har du koll på infästning?
Daniel Carnegård ser det som ett problem att många av de som kommer till gymnasieutbildningen knappt hållit i en skruvdragare. Han konstaterar också att eleverna har ett späckat schema och ska lära sig mycket annat under de tre år de pluggar.
– Tidigare har vi bara kört grunderna för att de ska förstå skillnaderna mellan olika pluggar och skruvar. Men nu tänkte vi utveckla det ännu mer med väggar i olika material där eleverna får prova på alla typer av infästning och se hur de beter sig i materialen.
Han konstaterar också att det är viktigt för pedagoger att hänga med och ha koll på nya produkter, som sedan förs vidare till eleverna.
– Det handlar mycket om att bygga upp en yrkesstolthet. Att självmant söka efter information och ha viljan att lära sig nya saker är en av flera avgörande faktorer om man vill bli en duktig yrkesman.
Hur behöver utbildningen i ämnet infästning utvecklas?
– En viktig sak är att vi pedagoger måste se till att ta hem nya produkter från tillverkarna som vi använder i undervisningen. Det är den väg vi måste gå för att kunna leverera en attraktiv utbildning.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen