Har vi inte rätt att delfakturera kunden?
Kunden går inte med på att delbetala för det stora renoveringsjobbet, utan vill betala hela summan när jobbet är klart. Vad gäller? Juristen Betti-Ann Pettersson förklarar.
Vi är mitt uppe i en omfattande renoveringsentreprenad åt ett par i deras privata villa. Det finns inget skriftligt avtal mellan oss utan vi har muntligen kommit överens om omfattningen av vårt arbete utifrån deras ritningar och vi utför arbetet på löpande räkning. Vi har nu skickat första fakturan men paret hävdar att de inte är skyldiga att betala oss förrän allt arbete är utfört. Har de verkligen rätt i det? Vi kommer inte att vara helt klara förrän om några veckor och vi ligger redan ute med stora kostnader.
Läs fler juristfrågor:
Beställaren vill inte betala – vad har vi för chans?
Läs fler juristfrågor:
Vad har jag för ansvar för fel efter avslutad entreprenad?
Eftersom ni inte verkar ha avtalat om när betalning ska ske har de tyvärr rätt i det. Konsumenttjänstlagen säger att konsumenten är skyldig att betala först när ni har gjort klart entreprenaden. Detta är ingen tvingande regel utan gäller bara om ni inte avtalat om annat. I detta fall hade ni varit hjälpta av avtalade betalningsvillkor som gett er rätt att delfakturera paret efter vissa tidsintervaller eller utförda delmoment i entreprenaden.
Vid denna typ av arbeten råder jag er att använda standardavtalet Hantverkarformuläret -17 som ni enkelt kan ladda ner från Konsumentverkets hemsida. Ni kan även ha som rutin att föra in betalningsvillkoren i era offerter och se till att dessa bekräftas skriftligen av era kunder för att inte hamna i denna situation igen.
Däremot har ni rätt att få betalt direkt efter ert arbete slutförts, så se till att ha fakturan redo. Ni är alltså inte skyldiga att ge kredit. Det är en vanlig missuppfattning att man är skyldig att ge 30 dagars betalningsfrist. Detta beror på att det inte inträder någon påföljd för kunden förrän då, eftersom räntelagen säger att dröjsmålsränta börjar räknas först 30 dagar från det att ni framställt ett betalningskrav.
Läs fler juristfrågor:
Så gör du när kunden inte betalar
Eftersom era kunder är privatpersoner måste ni dessutom särskilt ange att dröjsmålsränta utgår för det fall de inte betalar för att ha rätt till ränta. Tänk även på att specificera er faktura med vad för arbete som utförts, hur många timmar det tog, timpris samt priser och åtgång på material. Så har ni gjort det bästa av situationen för att få betalt så snart som möjligt.
Medlemmar hos Installatörsföretagen har tillgång till entreprenadjuridisk rådgivning, se mer info på www.in.se.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen