”Det är en ohanterbar situation vi har hamnat i”
Det har blivit både dyrare och svårare att frakta varor från Kina för VVS-företaget Arrow. Den senaste leveransen fastnade dessutom, sannolikt, i Suezkanalen under det ökända stoppet där.
Familjeföretaget har 40 års erfarenhet av att sälja badrumsinredning och har leverantörer utanför kinesiska Shanghai. Leveranserna från dem har försvårats betydligt sedan i vintras, förklarar försäljningschefen Kenth Tapper.
Läs mer om pandemin:
”Coronaviruset blev droppen”
Läs mer om pandemin:
”För den kreative uppstår alltid nya möjligheter i krissituationer”
– Det finns färre containrar i Kina nu, de är kvar i Europa och USA, så det har blivit förseningar med transporterna upp till Göteborg. Fraktkostnaden har gått i höjden enormt eftersom efterfrågan på containrar är så stor. Det påverkar ju också priset på våra produkter, våra grossister, byggarna och rörfirmorna, säger han.
Har det varit så här under hela pandemin?
– Sent i höstas och i vintras började vi förstå hur illa det var, då höjde man priserna på containerplatser. Det är en svår situation i branschen. Pratar du med bygghandlare så får du höra att det är tufft att få tag i material.
– Vi har påverkats enormt, jag har aldrig varit med om något liknande i branschen.
Företaget har inga problem med själva produktionen i Kina, men däremot svårt att få hem duschkabiner och andra produkter. Det ger ringar på vattnet när flera led av kunder väntar på leveranserna.
– Det mesta i vårt sortiment tillverkar vi i Kina och nu har vi produkter som skulle ha gått iväg därifrån för en eller två månader sedan som vi inte får iväg. Följderna blir att byggnationer blir försenade, vi levererar via grossist till fastighetsbolag bland annat så det är en hel kedja som påverkas, säger Kenth Tapper.
Läs mer om pandemin:
”Coronasmittan har minskat stölderna”
I vissa speciella fall har de löst problemet med att flyga hem sakerna, men den kostnaden är inte rimlig i större skala. Som grädde på moset har en av de senaste leveranserna försenats kraftigt, sannolikt därför att den fastnade i Suezkanalen när den blockerades av det jättelika containerfartyget ”Ever Given” i slutet av mars.
– Vi vet inte om båten låg och väntade i Suezkanalen men det är troligt. Speditörerna har så många kunder så de hinner väl inte ringa runt och berätta vad orsaken till förseningen är. Det handlar om en leverans från Shanghai med allt från slangar, handduschar, duschkabiner, ångbastu, duschväggar – i stort sett allt vi tillverkar. Först fick vi besked att fartyget skulle komma till Göteborg i slutet av mars eller början av april och nu är det början av maj som gäller. Som försäljningschef är det fruktansvärt att inte ha produkter i lager. Det kommer att ta ett tag innan vi är ifatt, vi räknar med att ha fördröjningar hela första halvåret.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen