Nya blandaren blev dyrköpt affär
Vad gör man om man upptäcker att det läcker ut vatten på golvet från den nyinstallerade köksblandaren – på midsommarafton? En bostadsrättshavare i Vellinge ringde närmaste jourfirma, men det kanske hon inte skulle ha gjort.
Strax för midsommar förra året beställde bostadsrättshavaren montering av en köksblandare av Bauhaus.
Läs också:
Ballofixen – inte rörmokarens sak
Men redan vid installationen av köksblandaren upptäckte hon att det rann lite vatten från underskåpet.
Installatören, som Bauhaus anlitat, talade om för henne att det bara var lite grus och lite kalk och att det skulle lösa sig av sig självt.
Dagen efter upptäckte kunden att det var vatten på golvet utanför underskåpet och när hon öppnade det så rann det vatten från installationen.
Då ringde hon Rörjouren, det VVS-företag som lokalt befann sig närmast Det var midsommarafton och hon ville att vattenläckan skulle åtgärdas så snabbt som möjligt, för att begränsa skadan.
Det var avstängningsventilen som hade gått sönder. Rörjouren informerade bostadsrättshavaren om att ventilen brukar bytas ut vid nya installationer, något som hon inte blivit informerad om vare sig av Bauhaus eller av företaget som installerade köksblandaren.
Hon kontaktade åter Bauhaus och ställde krav på att få ersättning på 8 820 kronor för fakturan från Rörjouren samt en ersättning på 3 000 kronor för det förstörda köksgolvet.
Bauhaus sa nej till det.
Då vände sig bostadsrättshavaren till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).
Läs också:
Vattenskaderapporten: Kylar och frysar ökar i statistiken
Det framgår, enligt Arn, att bostadsrättshavaren inte gett Bauhaus tillfälle att avhjälpa eventuellt fel i tjänsten. Därför avslås hennes krav på ersättning på 11 820 kronor.
Nämnden slår dock fast att golvet har skadats och rekommenderar därför att Bauhaus betalar 3 000 kronor till bostadsrättshavaren.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen