Logga in

”Kunden ville ha en spec och det kostade”

Publicerad
10 nov 2020, 06:00
| Uppdaterad
19 jul 2024

Fakturering är också ett jobb, men att VVS-företaget ville ha sju timmars betalt för räkningen är väl ändå att ta i? Det tyckte kunden som gjorde en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

I augusti 2019 anlitade en villaägare i Sandviken ett VVS-företag  för att få hjälp med vattenburen golvvärme.

Läs också:
Nya blandaren blev dyrköpt affär

Kunden önskade hjälp med att lägga in värmerören före gjutning av golvplattan.

När jobbet var klart och fakturan på 145 318 kronor betalats ansåg kunden att hon betalat 87 868 kronor för mycket.

Överdebiteringen skulle ha skett både för material och arbete, enligt villaägaren som bland annat pekade på att bolaget tagit betalt för 7 timmars skrivande av fakturan.

Då anmälde hon företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Nämnden ansåg att det pris som VVS-företaget begärt, både för sitt arbete och för material var skäligt, med ett undantag – debiteringen för fakturaskrivandet.

Läs också:
Ballofixen – inte rörmokarens sak

Arn rekommenderade därför VVS-företaget att återbetala 3 000 kronor till kunden.

”Nämnden kan inte uppfatta specifikationen på annat sätt än att VVS-företaget då debiterat sju timmar för avslutande åtgärder, såsom att skriva fakturan och sammanställa specifikationen. Nämnden anser att skälig tidsåtgång för detta arbete inte kan vara högre än två timmar”, anser Arn.

– Vi har inte satt oss in i det där än, men det ligger på den linjen att vi tänker betala tillbaka de 3 000 kronorna, säger företagets vd till VVS-Forum och tillägger:

– Det var på kundens begäran som vi gjorde en specifikation av fakturan. Vi fick sammanställa och ringa runt till alla leverantörer.

Så det tog sju timmar?

– Ja, kunden ville ha en spec och det kostade, säger han.

”Kunden ville ha en spec och det kostade” Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd