Logga in

”Det borde finnas någon sorts certifiering av företag”

Publicerad
23 nov 2020, 08:40

Hantverkare tycker att privatpersoner är jobbiga och privatpersoner tycker att hantverkare luras. Så går det att sammanfatta den massiva diskussionen om ett ARN-fall där kunden klockat installatören. Men hur ska dessa två grupper kunna mötas och nå konsensus?

Vad är egentligen rimligt att ta betalt för vid en hantverkstjänst? Diskussionen har gått het på tidningen Elinstallatörens Facebook-sida den senaste veckan apropå en artikel om en kund som klockade Bravidas elektriker.

Kunden ville betala för fyra timmar istället för åtta som fakturerats. I en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden redovisade kunden de tider då elektrikern varit på plats och gjorde en havtimmes avdrag för lunch. Arn gick helt på företagets linje i sitt beslut.

Läs också: Krävde över 30 000 i avdrag för VVS-montörernas raster och resor

”Montören tittade på arbetet i 10 minuter, men jag fick betala för en hel timme”

Många kommentarer i diskussionen om ärendet handlar om hopplösa privatkunder, som inte förstår vilka moment som krävs för jobbet.

Niklas Axelsson– Det är tråkigt med det återkommande resonemanget att man inte vill jobba med privatkunder. Det är en trist inställning. Hur ska privatpersoner göra då? Vem kan göra jobben? säger Niklas Axelsson, som arbetar med försäljning av medicinsk teknik och har beställt flera hantverkstjänster privat.

”I min bransch är utförare och leverantörer i underläge, och vi kan sällan ta betalt för exempelvis restid eller extra administration, som en kommentator tycker är rimligt.”

Niklas Axelsson, säljare medicinsk teknik.

 

Mer prisbråk: ”Vi var inställda på att förlora i Arn – så det här var ju roligt”

Att vissa gör allt de kan för att undvika jobb hos privatpersoner tycker han samtidigt inte är överraskande.

– Klart att någon som betalar ur egen kassa med beskattade pengar ställer krav, vilket är jobbigt, säger Niklas Axelsson.

Han har deltagit i Facebook-diskussionen och förvånats över skillnaden som verkar finnas mellan olika branscher.

– I min bransch är utförare och leverantörer i underläge, och vi kan sällan ta betalt för exempelvis restid eller extra administration, som en kommentator tycker är rimligt, säger Niklas Axelsson.

När han en gång anlitade en målare fick han prisuppgift i förväg via mejl. Men när fakturan kom var priset 15 000 kronor högre än vad som sagts.

Konsumentvägledningen föreslog att han skulle bestrida fakturan och bara betala det överenskomna beloppet. Efter det hörde han inget från målaren, men fick i slutet av året se att hantverksfirman gjort ROT-avdrag för det högre beloppet.

– Det borde finnas någon sorts certifiering av företag som visar om de kan och vill jobba mot privatkunder. Som läget är nu är det svårt att hitta konsensus – hantverkare tycker att privatpersoner är jobbiga och privatpersoner tycker att hantverkare är ett skrå man blir lurad av, säger Niklas Axelsson.

Det är vanligt att kunder ifrågasätter restid, pris på material och högt timpris. Av kommentarerna på Facebook att döma råder olika uppfattningar även bland installatörer. Hur många turer till grossisten för att hämta material är rimligt? Är det ok att ta betalt för arbetet med en offert?

– Om jag tog betalt för offerter skulle jag inte ha några kunder, säger Niklas Axelsson.

Han har förståelse för att en hantverkare inte kan åka runt med ett komplett lager i sin bil. Men vissa basvaror borde kunna finnas med, för att minimera antalet resor till grossisten.

– Det handlar väl också om planering och förberedelse: vad kommer jag att behöva till jobbet som jag ska göra imorgon? säger han.

Viktigt att vara tydlig: VVS-fakturan höll inte måttet

Hans Nyblom, affärsutvecklingsansvarig hos Installatörsföretagen, har följt frågan om installatörers debitering under lång tid. Han menar att mycket handlar om kommunikation.

– Bristande kommunikation är ofta det som kraschar affären. Man måste vara mycket tydlig i sina offerter, avtal och fakturor. Hur många kilometer har jag kört och varför? Allt måste framgå, säger han.

Hans Nyblom menar också att det är mycket som ska ingå i det debiterade timpriset: allt från lagerhållning av material till kostnader för chefer och servicebilar. Här skiljer sig installationsbranschen från exempelvis byggbranschen, där mycket mer specificeras – som projektledning och administrationstid för inköp.

– När det gäller privatpersoner finns också många osäkra faktorer. Ofta vet man väldigt lite om förutsättningarna, vilket påverkar möjligheten till planering. Det kan hända oväntade saker som att betong rasar eller att kundens barn får kräksjuka, säger Hans Nyblom.