Logga in

Rörvinda sågas – ”guld värt” tycker tillverkaren

Publicerad
2 sep 2020, 12:12

En rörvindas benägenhet att orsaka blåmärken och utlösa svordomar hos användarna väckte mycket engagemang i ett forum. Det tänker tillverkaren dra nytta av.

”Är det någon som har listat ut vad vinkeljärnen är till för på LK:s missfoster till slangvinda? Det enda jag listat ut är att de ska slå rejäla jack i smalbenen så man lär sig att inte stå i vägen för slangmockaren!”.

VVS-montören Henrik Brauns inlägg om LK Systems rörvinda i Facebook-gruppen Rörmokare utan gränser väckte mycket medhåll och ett flertal vittnesmål om liknande upplevelser.

– Det är många problem med vindan. Den är krånglig att sätta upp och man klämmer sig lätt på den. Vi brukar säga att den som byggt den har nog aldrig provat att använda den, säger Henrik Braun till VVS-Forum.

Quiz: Hur bra är du på rörmokarnas slangord?

– När man rullar ut slangen så snurrar vindan och är man för nära får man ett hugg i benet. Det problemet kommer man inte ifrån, men de har gjort det ännu värre med vassa bitar och vinkeljärn som tar ordentligt. Man svär varje gång.

Han vill inte hänga ut LK, som han i övrigt är nöjd med.

– Vi köper jättemycket av dem som är bra, kanongrejer. Men just vindan är…sådär.

LK Systems tar inte illa upp, tvärtom. I tråden bjuds Henrik Braun och alla andra som kommenterar vindans nackdelar in till att lämna förslag på hur den kan bli bättre. Det är en medveten strategi att hålla örat mot marken, säger Daniel Hjelm. Han är säljare på LK, i grunden själv VVS-montör, och den som gick in i tråden och bad om användarnas råd.

– Det diskuteras en hel del på de här forumen och vi vill ha feedback, det är väldigt bra. Jag har informerat vår produktavdelning om vad som sägs så att de kan ta del av det.

Sådana här diskussioner som tidigare förts över fikabord på arbetsplatser är numera synliga även för dem som utvecklar produkterna. Det är, även om kritiken kanske inte alltid framförs på det mest uppbyggliga sättet, värdefullt menar Daniel Hjelm.

– Kan vi som leverantör fiska upp tankar och idéer från branschfolk, de som faktiskt står och jobbar med det här varje dag, så är det guld värt. Antingen får vi bekräftat att vi gör en bra produkt eller så får vi kritik som är mycket värd. Det är därför jag väljer att kommentera och skapa kontakt med de som skriver och sedan föra vidare informationen till produktavdelningen, säger han.