Logga in

Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget

Publicerad
22 sep 2020, 07:00
| Uppdaterad
13 apr 2021

VVS-bolaget orsakade en vattenskada. Försäkringsbolaget gjorde åldersavdrag på den skadade inredningen. Det tyckte kunden att VVS-företaget skulle stå för.

Bygg VVS El Stockholm AB anlitades för en badrumsrenovering i ett radhus. Men en felaktig rördragning orsakade en vattenläcka som spred sig i tvåvåningshuset.

Läs också:
”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden”

Läs också:
”Deras arbeten var under all kritik”

Enligt besiktningsrapporten hade vatten runnit ut i flera utrymmen på övervåningen och ner till entréplanet.

Förhöjda fuktindikationer noterades i golv, väggar i badrum, sovrum, klädkammare, kök, tvättstugan, vardagsrum och trapphuset.

Badrummet och delar av köket fick rivas och byggas om och parkettgolvet i vardagsrummet bröts upp.

Enligt radhusägaren följde inte Bygg VVS El Stockholm AB åtgärdsförslagen i besiktningsrapporten vid ombyggnaden. Hon reklamerade därför arbetet och valde ett annat företag för att utföra det återstående arbetet.

Därefter anmälde hon Bygg VVS El Stockholm AB till Allmänna reklamationsnämnden.

Kunden ville få igenom sina krav på att fakturan skulle krediteras med 29 020 kronor på grund av bland annat en trasig handdukstork, för fuktmätning och arbetskostnader till följd av den skada som bolaget orsakat.

Allmänna reklamationsnämnden slog fast att Bygg VVS El Stockholm AB orsakat vattenskadan och rekommenderade ett avdrag på 14 624 kronor. Det gick företaget med på.

Men utöver ersättning för vattenskadorna krävde kunden att få reklamera badkaret som inte fick plats efter renoveringen.

Dessutom ansåg hon att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget på 10 000 kronor som försäkringsbolaget gjort på grund av att badrummet ökat i värde efter renoveringen. Men där blev det nobben..

Läs också:
Krävde över 30 000 i avdrag för montörernas raster och resor

När det gäller åldersavdraget menade Arn att det saknades grund för ersättning eftersom det skulle innebär att radhusägaren ”försattes i en bättre ekonomisk situation än om någon skada inte inträffat”.

Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd