Logga in

”Vi vågar inte använda vårt nya badrum”

Publicerad
22 jun 2020, 06:00
| Uppdaterad
26 feb 2021

Det nyrenoverade badrummet står oanvänt i kedjehuset i Luleå. De boende är oroliga för att hålen vid tvättstället och duschblandaren ska orsaka fuktskador. Men VVS-företaget menar att husägarna bara vill ha ett nytt badrum.

Paret som bor i kedjehuset beställde en total badrumsrenovering av Comfortföretaget Rör City i Luleå AB hösten 2018.

Stor vattenskada – men var det installatörens fel?
Vem orsakade diskmaskinens vattenläckage?

Sommaren 2019 upptäckte husägarna att det var hål och sprickor i tätskiktet under tvättstället och vid dusch/badkarsblandaren. Det påpekade de till Rör City.

”Företaget har tätat med någon massa och monterat en större bricka över hålet vid badkarsblandaren, men det är inte fackmannamässigt utfört. Det är en stor risk för följdskada eftersom det är hål i tätskiktet”, menade kvinnan i familjen, som anmälde Rör City till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

”Vi vågar inte använda vårt nya badrum, då vi är oroliga för fuktskador”, förklarade hon och krävde att Rör City skulle åtgärda felet genom att installera en helt ny väggmatta i badrummet, utan extra kostnad.

”Eftersom väggen är ojämn har inte heller duschbrickan kunna monterats tätt mot väggen och därför bör hela väggmattan bytas ut”, skrev husägarna i sin anmälan till Arn.

Kunden gick till ARN:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”

Men Rör City i Luleå AB motsatte sig kravet.

Företaget pekade på att snittet bakom brickan har tätats av ett företag som är anslutet till Golvbranschens Våtrumskontroll (GVK).

En besiktningsman som tittat på badrummet skulle, enligt Rör City, ha kommit fram till att det inte fanns några anmärkningar på utförandet eller fukt.

Det sistnämnda påståendet höll inte Arn med om, utan rekommenderade Rör City att åtgärda dusch/badkarsblandaren på det sätt som föreslagits i besiktningen, det vill säga ansluta väggmattan genom att kränga den mot rör. Sprickan ska åtgärdas med svetsfogar samt kontrolleras med GVK-pump.

Åtgärdandet ska ske helt utan kostnad för de boende, samma sak gäller kostnader för eventuella tillkommande besiktningar, enligt Arn.

Sune Olsson, Rör City i Luleå AB

– Vi kommer givetvis att åtgärda detta. Vi har redan kemsvetsat sprickan och tätat bakom brickan en gång. Vi har bekostat besiktningsman och fukttest. Men motparten ville ha ett helt nytt badrum, säger Sune Olsson, vd på Rör City, till VVS-Forum.

VVS-företaget svär sig fri:
Avloppsvatten i lyxlägenheter: ”Det stank skit i Norra Tornen”

Han tillägger:

– Därför lät vi detta gå till Arn. Men beslutet från Arn känns som ett plåster för båda parter.

Nämnden ansåg dock att det skulle medföra en oskälig kostnad för Rör City att byta ut väggmattan. När det gällde sprickorna under tvättstället hade företaget redan åtgärdat dem på ett fackmässigt sätt.

”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör” Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd