Endast 11 av 41 hantverkarbilar är ”bra val”
Visst är hantverkarbilar mindre säkra än personbilar. Men elva modeller är ändå ”bra val” när Folksam för första gången listar lätta transportbilar.
Folksam har i två decennier undersökt nya personbilsmodeller, utifrån hur säkra och bränslesnåla de är. Nu listar försäkringsbolaget för första gången de säkraste nya transportbilarna under 3,5 ton, alltså hantverkarbilar.
Rörmokaren som cyklar för klimatet
Folksams forskare konstaterar att säkerheten är eftersatt jämfört med personbilar. De utsätts inte för konsumentkrocktester i lika stor utsträckning som personbilar, och det gör att säkerhetsutvecklingen inte skyndas på.
– Vid upphandling av transportfordon är ofta ekonomi och lastförmåga prioriterade och val av säkerhetsutrustning kan komma i andra hand, eftersom de ofta är tillval eller saknas helt, säger Anders Ydenius, som ansvarar för granskningen, i ett uttalande.
Men den nya listan kan ge vägledning till alla som vill prioritera ett säkert val bland utbudet av nya transportfordon. Av de 41 transportbilsmodellerna på listan klarar elva kraven för att kraven för att märkas som ”bra val”.
Teknikexperten om växande cykeltrend
Det innebär att krocksäkerheten uppnår högsta nivå, autobroms finns tillgängligt och antisladd är standard.
– Tyvärr går det inte att ha samma säkerhetskriterier för transportbilar som för personbilar, bland annat därför att de inte har samma nivå på säkerhetsutrustning. Bland transportbilarna har cirka 15 procent autobroms som standard på alla sina versioner – motsvarande bland personbilarna är ungefär 72 procent. Dessutom är autobromssystemen oftare av enklare typ utan fotgängar- eller cykeldetektion, säger Anders Ydenius.
Elbilar ökar bland installatörer
Transportbilar skiljer sig från personbilar på flera sätt. De är oftast arbetsfordon och körs i genomsnitt 16 procent längre per år jämfört med personbilar. De är ofta tungt lastade med begränsade möjligheter att förankra all last. Det ställer större krav på bilens krocksäkerhet och förmåga att förhindra att last kommer in i förarkupén. Transportfordon används dessutom i snitt fyra år längre än personbilar, vilket gör att det dröjer längre tid för nya säkerhetssystem att få större genomslag.
Här är säkerhetskriterierna som måste uppfyllas för att få markeringen Bra val:
- Minst 40 procent bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” (samtliga storleksklasser) eller minst fem stjärnor i Euro NCAP:s* krocktester.
- Krocktestresultat från Euro NCAP får vara max åtta år gamla.
- Bilen ska ha autobroms med fordonsdetektion som standard eller tillval. Autobromssystemet ska åtminstone kunna bromsa automatiskt för personbilar i samma riktning.
- Bilen måste ha antisladdsystem ESC som standardutrustning.
- Bilen måste vara utrustad med bältespåminnarsystem på förarplats som når upp till Euro NCAP:s krav på bältespåminnare.
De här bilarna är ”bra val”:
Folksam har delat in transportbilarna i fyra storlekar: liten, mellan, stor och pickup. Här är listan med de modeller som får märkningen Bra val och därmed uppfyller forskarnas säkerhetskrav.
Storlek Bilmärke Modell
Liten Ford Transit Connect
Liten Peugeot Partner
Mellan Citroen Jumpy
Mellan Ford Transit Custom
Mellan Opel Vivaro
Mellan Peugeot Expert
Mellan Toyota Proace
Stor Volkswagen Crafter
Pickup Ford Ranger
Pickup Mercedes X-Class
Pickup Toyota Hilux
*Euro NCAP, European New Car Assessment Programme, är ett trafiksäkerhetsamarbete mellan ett antal länder i Europa.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen