Logga in

Coronakrisen kan öppna ny marknad för bidéer

Publicerad
25 mar 2020, 08:30

I coronasmittans spår ökar förfrågningar om bidéer och japanska duschtoaletter. Det menar Mattias Hermansson, produktionschef på sanitetsföretaget Gustavsberg.

Bidén är ovanlig i svenska badrum, men fick ett uppsving  under 1970-talet, gärna i avokadogrönt eller laxrosa porslin.

Ola Månsson, vd på Installatörsföretagen, om coronakrisen

I coronakrisens tid kan det dock vara dags för bidéns come-back.

Mattias Hermansson, Gustavsberg

Det tror i alla fall Mattias Hermansson, produktionschef på Gustavsberg, som ser en efterfrågan på toalettduschar.

– Framför allt har det varit mycket diskussioner om de tvättställsblandare vi har med sidodusch, som då kan betjäna en roll som bidédusch vid toaletten, säger han och tillägger:

– Det verkar som om vi svenskar har missat bidéerna, men att det finns en saknad efter funktionen. De här produkterna har ökat de senaste åren, delvis också beroende på att vi har flera nya svenskar som har en annan kultur vad det gäller intim hygien.

VVS-Forums chefredaktör: Vilka frågor vill du ha svar på i krisen?

En undersökning från företaget Grohe som presenterades förra året visar att 17 procent av kvinnorna och 15 procent av männen i Sverige skulle vilja ha en duschtoalett, en japansk inbyggd bidé. Bara fyra procent har en bidé hemma, enligt samma undersökning.

VVS-företagare: ”Läget är mycket akut”

Petra Nilsson, Geberit

Bidén är vanlig i badrum i Asien, Nordafrika, Arabvärlden, Sydamerika och i Öst- och Sydeuropa. Men Sveriges internationella befolkning har gjort att efterfrågan i Sverige ökat på japanska duschtoaletter, enligt Petra Nilsson, marknadschef på Geberit.

– Vi märker av en större efterfrågan på duschtoaletter, även på hotell och restauranger har efterfrågan ökat. Däremot ser vi ingen efterfrågan på bidéer, säger hon.