Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd
Kunden hade flera krav på hur luft/luftvärmepumpens delar skulle placeras. De skulle ha gjort att installationen blev icke fackmässig så installatören gick inte med på det. Tvisten slutade i Allmänna reklamationsnämnden.
Hösten 2018 köpte en man en luftluftvärmepump på Elgiganten. Avsikten var att anläggningen framför allt skulle användas för luftkonditionering och installeras i pappans bostadsrätt i Solna.
Blev dyrt för företaget:
Kunden fick rätt att dra sig ur värmepumpköpet efter två år
Ett värmepumpsföretag anlitades för installationen, men företaget och kunden hade olika åsikter om placeringen.
Kunden ville ha innerdelen av värmepumpen installerad ovanför balkongdörren. Värempumpsföretaget sa nej till det eftersom det aktuella aggregatet är en golvmodell, det vill säga en modell vars innerdel ska vara nära golvet.
Kundens önskade placering var även omöjlig, ansåg företaget, på grund av ”för mycket böj”, det vill säga att rördragningen skulle bli för komplicerad. Montören påpekade också att ytter- och innerdelen måste sitta på var sin sida om samma vägg.
Kunden ville också ha luftvärmepumpens utedel placerad högt upp – och hade kommit överens med bostadsrättsföreningens styrelse att utedelen enbart fick monteras på en viss plats. Enligt värmepumpsföretaget hade detta inte blivit en fackmässig installation.
Installatören rekommenderade att utedelen placerades på samma vägg som innerdelen, något som kunden till sist gick med på. Kunden godkände arbetet genom att skriva under arbetsordern och luft/luftvärmepumpen installerades.
Garantiärende till ARN:
Pappan dog – sonen vägrades hjälp med trasig värmepump
Men bostadsrättsföreningens styrelse underkände installationen och krävde att aggregatet skulle flyttas till den överenskomna platsen. Bland annat hade föreningen synpunkter på att ytterdelen satt bara några meter från grannens sovrum.
Till slut var ändå alla parter överens om att placera luftvärmepumpens inner- och ytterdel på olika väggar. Frågan var bara vem som skulle betala för ominstallationen.
Kunden anmälde då värmepumpsföretaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och begärde att aggregatet skulle flyttas på företagets bekostnad.
”Vi har ansvaret att utföra fackmässiga installationer hemma hos våra kunder. Det är kundens eget ansvar att avböja installationen, om det finns risk att bostadsrättsföreningens styrelse inte kommer att godkänna den”, skrev värmepumpsföretaget till Arn.
Nämnden slog fast att kunden hade en överenskommelse med bostadsrättsföreningen om hur anläggningen skulle installeras, men att den installation som han till sist beställde avvek från vad föreningen krävt.
Nämnden ansåg dock att värmepumpsföretaget inte var ansvarig för att kunden inte följde överenskommelsen med bostadsrättsföreningen och avslog därför kundens begäran.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen