Logga in

Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd

Publicerad
28 jan 2020, 06:04
| Uppdaterad
15 aug 2024

Kunden hade flera krav på hur luft/luftvärmepumpens delar skulle placeras. De skulle ha gjort att installationen blev icke fackmässig så installatören gick inte med på det. Tvisten slutade i Allmänna reklamationsnämnden.

Hösten 2018 köpte en man en luftluftvärmepump på Elgiganten. Avsikten var att anläggningen framför allt skulle användas för luftkonditionering och installeras i pappans bostadsrätt i Solna.

Blev dyrt för företaget:
Kunden fick rätt att dra sig ur värmepumpköpet efter två år

Ett värmepumpsföretag anlitades för installationen, men företaget och kunden hade olika åsikter om placeringen.

Kunden ville ha innerdelen av värmepumpen installerad ovanför balkongdörren. Värempumpsföretaget sa nej till det eftersom det aktuella aggregatet är en golvmodell, det vill säga en modell vars innerdel ska vara nära golvet.

Kundens önskade placering var även omöjlig, ansåg företaget, på grund av ”för mycket böj”, det vill säga att rördragningen skulle bli för komplicerad. Montören påpekade också att ytter- och innerdelen måste sitta på var sin sida om samma vägg.

Kunden ville också ha luftvärmepumpens utedel placerad högt upp – och hade kommit överens med bostadsrättsföreningens styrelse att utedelen enbart fick monteras på en viss plats. Enligt värmepumpsföretaget hade detta inte blivit en fackmässig installation.

Installatören rekommenderade att utedelen placerades på samma vägg som innerdelen, något som kunden till sist gick med på. Kunden godkände arbetet genom att skriva under arbetsordern och luft/luftvärmepumpen installerades.

Garantiärende till ARN:
Pappan dog – sonen vägrades hjälp med trasig värmepump

Men bostadsrättsföreningens styrelse underkände installationen och krävde att aggregatet skulle flyttas till den överenskomna platsen. Bland annat hade föreningen synpunkter på att ytterdelen satt bara några meter från grannens sovrum.

Till slut var ändå alla parter överens om att placera luftvärmepumpens inner- och ytterdel på olika väggar. Frågan var bara vem som skulle betala för ominstallationen.

Kunden anmälde då värmepumpsföretaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) och begärde att aggregatet skulle flyttas på företagets bekostnad.

”Vi har ansvaret att utföra fackmässiga installationer hemma hos våra kunder. Det är kundens eget ansvar att avböja installationen, om det finns risk att bostadsrättsföreningens styrelse inte kommer att godkänna den”, skrev värmepumpsföretaget till Arn.

Nämnden slog fast att kunden hade en överenskommelse med bostadsrättsföreningen om hur anläggningen skulle installeras, men att den installation som han till sist beställde avvek från vad föreningen krävt.

Nämnden ansåg dock att värmepumpsföretaget inte var ansvarig för att kunden inte följde överenskommelsen med bostadsrättsföreningen och avslog därför kundens begäran.

Vägrade placera värmepump av golvmodell högt upp – kund blev missnöjd Krävde kvarts miljon av besiktningsfirma för missat fel i golvbrunn Bergvärmekund ville inte betala för extra borrhål Värmepumpens utedel placerades i källare: ”Installatören har nog inte kunnat förstå följden av sitt montage” Lyckades inte laga ”ovanlig och komplex” värmepump trots flera försök Kunden hade fast pris – men fick extra fakturor från elektrikern och rörmokaren Extra krånglig montering – ingår det i fast pris-avtal? Ikea-tvättställ monterades med bygglim – förstörde tätskiktet Kunden missnöjd – fick ingen ny gräsmatta av VVS-företaget VVS-företagets dyrbara tabbe: missade informera om ångerrätten Det här klagar privatkunderna mest på ”Oseriösa företag utför installationerna” Vems var felet att golvbrunnen kom för nära väggen? Skulle kostnaden för elinstallationen ingå i värmepumpen? Hur mycket längre leveranstid än konkurrenterna får man ha? Energisparfunktion försvann helt plötsligt från värmepumpen ”Vid avtalsbrott har andra parten rätt till ersättning” Styrning av elpatronen fungerade inte ”Hade vi inte höjt priserna hade företaget gått med förlust” Hur stort ansvar har VVS-företaget för underentreprenörens miss? Vilken betydelse har ett sms till kunden med överslagsräkning? Ny entreprenör tog över kontraktet – men vem ansvarar för skadorna? Montören hoppade över fixturen när golvbrunnen installerades ”Värmepumpen inte anpassad för att leverera värme i Sverige” Elen till värmepumpen kopplades felaktigt VVS-företaget måste få bort fläckarna på fasaden ”Leveranserna har försenats och fördyrats för installatörerna” Installatör eller service – vems var felet att det luktade illa? VVS-företaget fick stå för att annan firma fixade värmepumpen VVS-företaget ville höja priset på värmepumpen efter köpet Det läckte i kundens badrum – men vems var felet? Tuffare krav på framtidens avlopp Elnotan ökade med 50 procent efter elfirmans ”optimering” av värmepumpen Kunden köpte beredare själv på nätet – ledde till långdragen tvist Vems var egentligen felet när spabadet fick blåsor? Följde grossistens prislista – anmäldes av kunden ”Rimligt” materialpåslag – vad sjutton är det? Företag hamnade i tvist om betalning för tilläggsarbeten och material Elektrikern drog sönder backventilen vid installation av värmepump Kunden klagade på bergvärmen – och dissade elpatronen De drog vatten och avlopp genom rökkanaler Installerade värmepumpen felaktigt – får ändå rätt mot kunden Tvist om materialkostnad: ”Jag hade kunnat köpa samma material för en tredjedel av priset” Hur mycket ska man fakturera för en lärling och en praktikant? ”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen “En vanlig metod för att reglera tryck och höjd” Nytt, tyst avloppssystem var inte alls tyst enligt kunden Kunden: Reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög” Nya WC:n läckte avloppsvatten under huset Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel Hästarna underkände vattenreningen Kakelfirma täppte till ventilationen ”Kunden ville ha en spec och det kostade” Nya blandaren blev dyrköpt affär Ballofixen – inte rörmokarens sak Rekordmånga byggfel i försenat bygge Kunden krävde att VVS-företaget skulle stå för åldersavdraget ”Vi är stämplade i två år” ”Felen gjorde att råttor tog sig in i bostaden” ”Deras arbeten var under all kritik” ”Vi vågar inte använda vårt nya badrum” ”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom” ”Rördragning utanpå vägg är billigare än inbyggda rör”