Så bossar du rätt över de gamla jobbarkompisarna
Att bli chef över gamla kollegor innebär en stor utmaning. Nyckeln till en bra övergång från kollega till boss är att skapa nya roller – både för dig själv och för gruppen.
Carina Lätt är ledarskapsexpert och har skrivit boken Ny som chef – Ny som ledare. Hon trycker på vikten av att skapa nya roller – både för dig själv och för gruppen.
– Problemet är att du redan har en roll i gruppen som du måste ändra på. Du är på samma nivå och har samma roll som de andra, och helt plötsligt skall du bli något annat, säger Carina Lätt.
VVS-chef prisad för bästa arbetsmiljön
Många som blir chef över sina gamla kollegor märker av gruppens ändrade attityd, och för den som inte är förberedd kan den nya chefsrollen kännas ensam.
– Det brukar märkas vid fikarasten att samtalet förändras när chefen kommer in i rummet, säger hon.
Hon menar också att det är viktigt att se till så att man får utbildning i ledarskap och gärna ett externt stöd, så som chefsnätverk att dela med sig av erfarenheterna i. Inför övergången är det också viktigt att kommunicera med gruppen som skall ledas.
Flosklerna du ska undvika när du söker nytt jobb
– Ha individuella samtal med medarbetarna innan du tar över som chef. Och prata om vad det innebär och hur de ser på det. Vi har olika relationer till olika kollegor och det är bra att ta det enskilt med en och en. Det kan till exempel vara någon annan som har sökt chefsjobbet men inte fått det, säger Carina.
Ett vanligt misstag är att nya chefer inte släpper arbetet på detaljnivå. Men det är samtidigt en svår balansgång eftersom det är få ledare idag som enbart är chefet. De flesta sv dem har även operativa arbetsuppgifter. Men som boss är det viktigt att hitta en balans mellan de dubbla rollerna.
Fem frågor du ska besvara i ansökningsbrevet
– Du kommer inte att ha tid och möjlighet att arbeta på detaljnivå, men framförallt så hämmar du ju andras utveckling vilket skapar onödig irritation när medarbetarna känner att de inte får växa, säger hon.
Det är vanlig att medarbetare som är bra på sina jobb befordras till chefer. Fördelen är att den nya bossen kan organisationen och kulturen – men enligt experten finns det också en fara i det.
– Det är inte säkert att den som är duktig på sitt jobb är en bra ledare också. Risken är att man tappar en kompetent medarbetare och får en dålig chef istället, säger Carina Lätt.
Carina Lätts tips för en bättre övergång från kollega till chef
• Ha individuella samtal med var och en i gruppen innan du tillträder
• Gå en utbildning i ledarskap.
• Skaffa någon utanför arbetsplatsen att bolla erfarenheter och frågor med.
• Håll dig borta från detaljarbetet.
• Gör en tydlig skillnad på privatliv och arbete.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen