Logga in

”Framtiden känns rolig”

Publicerad
10 dec 2019, 14:22

Han var tidigare ansvarig för butiksutveckling inom Comfortkedjan. Nu ska Jan Lindh, som försäljningschef på Tollco, öka kunskapen om fördelarna med vattenfelsbrytare.

Jan Lindh är sedan den 2 december försäljningschef Norden på Tollco i Knivsta. Företaget utvecklar och tillverkar produkter som förebygger och förhindrar vattenskador i fastigheter. Den tidigare säljchefen Clas Craaford Olsson fokuserar nu på rollen som marknadschef.

Jan Lindh kommer från Dåderman Kök & Badrum, där han bland annat varit vd. Dessförinnan var han affärsområdeschef på Comfortkedjan med ansvar för butiksutveckling och konsumentmarknaden.

RSK-Tekniska Rådet reder ut begreppsförvirringen: Detta får kallas vattenfelsbrytare

 Varför hoppade du på det nya jobbet?

 – Under min tid på Dåderman och Comfort har jag jobbat med en del av Tollcos produkter.  Jag har byggt upp affärsmodeller och affärskoncept där produkterna har ingått, främst vattenfelsbrytaren. Det har rullat på ganska bra, trots att det är en stor utmaning att lära marknaden vad en vattenfelsbrytare är för någonting. Sådana utmaningar tilltalar mig, att bygga upp en marknad kring fantastiska produkter som det finns en låg kunskap om.

 VVS-skador från produktion kostar miljarder – orsakerna kända

 Vilka erfarenheter från Dåderman och Comfort har du nytta av nu?

 – Dels kunskapen om produkterna och att hitta kanaler för att informera om dem, dels förståelsen för hur hantverkare tänker. För hantverkaren handlar det om att förstå kundnyttan med produkterna och vad de tillför samt att vara experten som har kunskapen om funktionen och nyttan.

 Hur är Tollcos position på de olika marknaderna i dag?

 – I Sverige är den stark. I Norge och Finland är försäljningen växande, men det finns mer att hämta. I Danmark är försäljningen ganska liten ännu. Skillnaderna beror främst på olika regelkrav i länderna. Sverige har generellt sett kommit mycket längre och vi får en del draghjälp av Boverkets byggregler samt Säker vatten.

Vattenskaderapporten: Här inträffar flest vattenskador

 Vilka andra utmaningar finns?

 – En är distributionen, att få en lokal täckning överallt. Vi har flera ben för vår distribution, dels grossister och bygghandel, dels olika konsumentbutiker där köksfackhandeln är en stor kundkategori. Andra viktiga kanaler är kommuner och försäkringsbolag. Framtiden känns rolig. Produktsortimentet är inte så brett, men det finns flera olika användningsområden för det.