Logga in

”Fila lite på badkaret så får det plats”

Publicerad
16 dec 2019, 09:54
| Uppdaterad
9 sep 2024

Badkaret var en cm bredare än vad som uppgavs på webbplatsen och badrummet hade byggts för exakt detta kar. Kreativa idéer vållade en strid som Arn fick avgöra.

våren 2019 köpte en villaägare ett badkar för 6 400 kronor av en stor nätbutik.

På webbplatsen angavs att badkaret var 740 mm brett, men i verkligheten visade det sig vara 750 mm, det vill säga 10 mm bredare.

Läs också:
Kunden godkände 128 ÄTA-timmar – av misstag

Läs också:
“Nu har jag lärt mig att varenda avtal ska finnas som SMS eller mejl”

Till saken hör att villaägaren valt ut just detta badkar för att det skulle passa in. Eftersom badrummet byggdes för detta badkar var duschväggen intill monterad innan karet packades upp.

När fastighetsägaren reklamerade felet skickade nätbutiken honom ett nytt badkar. Problemet var bara att det nya badkaret också var 750 mm brett.

Villaägaren föreslog då att företaget antingen skulle riva duschväggen/kaklet och sätta nytt tätskikt för att sen få plats med karet eller flytta dörrposten 1 cm så att ett badkar på 750 mm passar.

Eftersom duschväggen var monterad så kunde den inte flyttas utan att tätskiktet bröts. Samma sak skulle ske om man flyttade dörrposten.

Företaget föreslog villaägaren att ”fila lite på badkaret så får det plats”.

Webbshoppen erbjöd villaägaren att skicka tillbaka det, men då skulle han stå med ett badrum utan kar.

Villaägaren anmälde nätbutiken till Arn och begärde prisavdrag med 6 400 kronor, det vill säga att företaget inte skulle ta betalt alls för karet.

Webbshopen motsatte sig kravet, men gick med på att betala det begärda beloppet under förutsättning att villaägaren först skickade tillbaka badkaret. Företaget erbjöd sig även att stå för frakten.

Företaget accepterade inte att villaägaren skulle få behålla sitt beställda badkar kostnadsfritt.

Nätbutiken menade att villaägaren antingen fick behålla badkaret mot fullpris eller också bli fullt krediterad när badkaret är åter på företagets lager.

Läs också:
 ”Installatörer vattensäkrar inte sina installationer”

Arn konstaterar att parterna är överens om att angivet breddmått inte stämmer och att karet således är felaktigt.

Eftersom villaägaren vidhåller köpet, det vill säga varken begär hävning, avhjälpande eller omleverans återstår prisavdrag.

Nämnden menar att ett skäligt prisavdrag kan fastställas till 500 kronor och rekommenderar nätbutiken att betala 500 kronor till villaägaren.