Så mycket tjänar du på en grön tjänstebil
Den som har en tjänstebil som klassas som miljöbil kan tjäna tusentals kronor på bonus och sänkt förmånsvärde. VVS-Forum har listat 15 tjänstebilar som gynnas av det nya bonus malus-systemet.
Vid årsskiftet träder det nya bonus malus-systemet i kraft. Som VVS-Forum tidigare skrivit om blir det en kraftig höjd fordonsskatt för tjänste- och transportbilar som inte räknas som klimatbilar.
Så slår skatten mot tjänstebilar
Samtidigt sätts förmånsvärdet ned för miljöbilar, det vill säga bilar som helt eller delvis drivs med el, vätgas/bränsleceller eller fordonsgas.
De bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer får en förhöjd skatt under tre år, medan bilar som släpper ut högst 60 g/km eller gasbilar är skattebefriade i fem år.
För gasbilar, det vill säga bilar ”för drift med annat gasbränsle än gasol” är bonusen 10 000 kronor. För rena elbilar och vätgasbilar som inte släpper ut någon koldioxid alls är den 60 000 kronor.
Här är transportbilarna som vinner på det nya systemet
För den som har en förmånsbil läggs kostnaden för fordonsskatten till förmånsvärdet, vilket innebär ökad kostnad för innehavare av förmånsbilar.
Men för miljöbilar med låga CO2-utsläpp sänks i stället förmånsvärdet.
Så påverkas du av skattechocken på transportbilar
Listan visar hur stor bonusen och förmånsvärdet blir när det gäller 15 miljötjänstebilar:
|
Laddhybrider |
CO2-utsläpp* |
Bonus |
Förmånsvärde |
1 |
BMW i3 BEV |
16 g/km |
48 576 kr |
1 900 kr/mån |
2 |
Hyundai IONIQ Plug-in |
26 g/km |
41 436 kr |
1 409 kr/mån |
3 |
Toyota Prius Plug-in Hybrid |
29 g/km |
39 294 kr |
2 041 kr/mån |
4 |
Mercedes-Benz E 300 de |
44 g/km |
28 584 kr |
2 450 kr/mån |
5 |
Audi Q5 TFSIe |
50 g/km |
24 300 kr |
2 800 kr/mån |
|
Elbilar |
|||
1 |
Audi e-tron quattro Proline |
0 g/km |
60 000 kr |
4 445 kr/mån |
2 |
BMW i3 120 Ah A1 Coupé |
0 g/km |
60 000 kr |
1 408 kr/mån |
3 |
Hyundai Kona 39 kWh E-CVT SUV |
0 g/km |
60 000 kr |
1 302 kr/mån |
4 |
Kia Soul EV Advance E-CVT SUV |
0 g/km |
60 000 kr |
1 442 kr/mån |
5 |
Nissan Leaf e+ 3.Zero El 62 kWh |
0 g/km |
60 000 kr |
1 489 kr/mån |
|
Vätgas/bränslecell |
|||
1 |
Hyundai Nexo Trend |
0 g/km |
60 000 kr |
1 488 kr/mån |
2 |
Toyota Mirai |
0 g/km |
60 000 kr |
1 958 kr/mån |
|
Fordonsgas (natur- och biogas) |
|||
1 |
Volkswagen up M5 Kombi-Sedan |
29 g/km |
10 000 kr |
1 038 kr/mån |
2 |
Suzuki Swift 1.2 CNG AllGrip 4×4 (4WD) |
33 g/km |
10 000 kr |
1 184 kr/mån |
3 |
Seat Leon ST 1.5 TGI A7 Kombi |
40 g/km |
10 000 kr |
1 495 kr/mån |
4 |
Audi A5 sportback 40 g-tron (2.0) |
41 g/km |
10 000 kr |
2 121 kr/mån |
5 |
Volkswagen Caddy Maxi |
49 k/km |
10 000 kr |
1 875 kr/mån |
Fotnot: *CO2 WTW tar hänsyn till utsläppen från drivmedlets hela livscykel, well-to-wheel, samt bilens bränsleförbrukning. I detta fall vid blandad körning.
FAKTA/BONUS MALUS
- Bonus malus är en beräkning av fordonsskatt för nya fordon. Bonus betyder bra och malus står för dåligt. Bonusen betalas ut som ett bidrag från Transportstyrelsen, medan malus betalas via fordonsskatten.
- Den som kör en mindre miljöbelastande bil får en bonus, medan den som kör en diesel- eller bensinslukande bil får betala.
- Bonus gäller för fordon med utsläpp av max 70 gram CO2/km samt gasbilar.
- Malus gäller för fordon med utsläpp av mer än 95 gram CO2/km.
- Dieselbilar får dessutom ett extra miljötillägg.
- Bonus malus gäller både personbilar och lätta lastbilar upp till 3 500 kg.
- Bilar som är i trafik före den 1 juli 2018 omfattas inte.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen