Fyra installationsbolag svarar om vart svensk ekonomi är på väg
Instalco, Assemblin, Caverion och Bravida har alla svarat på VVS-Forums frågor om hur konjunkturläget påverkar installationsbranschen.
Per Sjöstrand, vd på Instalco, har trots alla orosmoln fortfarande fulltecknade orderböcker.
Är vi på väg mot en lågkonjunktur?
– Det finns flera tecken på att den allmänna konjunkturen håller på att mattas av. Inom installationsbranschen ser vi dock fortsatt hög efterfrågan på våra tjänster. Statistik visar dock att tillväxttakten för installationsmarknaden håller på att planas ut, men då ska man veta att det är på en rekordhög nivå, säger Per Sjöstrand.
”Det börjar svalna i Stockholm”
Har orderingångarna minskat, legat still eller ökat det senaste halvåret?
– Vi ser ingen skillnad i orderingångarna och vi har en mycket stark orderbok i Instalco. Vissa projekt tar dock något längre tid än vanligt innan de kommer igång.
Hur rustar man sig på bästa sätt mot en lågkonjunktur?
– För vår del handlar det om att ha en bred produktportfölj och stor orderstock. Då har vi goda möjligheter att anpassa vår verksamhet om det skulle ske förändringar på marknaden, menar Per Sjöstrand.
Mälarrör: Färre frågor från bostadsbyggarna
Philip Carlsson, finansdirektör på Assemblin, menar dock att lågkonjunkturen inte kommer drabba oss under 2019, utan på sikt.
– För oss på Assemblin har orderingången ökat, konstaterar han och tillägger:
– Det gäller att ha örat mot rälsen för att kunna anpassa sig till utvecklingen. Sedan är det helt avgörande att man har rätt lokal ledning, låga och flexibla omkostnader, en stark orderbok och bra serviceportfölj, säger Philip Carlsson.
”Tjänar du inte pengar nu, kommer du aldrig att göra det”
Juha Mennander, vd på Caverion Sverige, bekräftar även han bilden av att Sveriges ekonomi gått in i en avmattningsfas, efter många år av god tillväxt.
– Nybyggnationen av bostäder minskar, men detta är inget tongivande segment för oss. Servicemarknaden är relativt stabil. Vi ser ännu behov infrastrukturlösningar, moderniseringar och energieffektiviseringar vilket passar vår starka serviceverksamhet och våra upplägg inom facility management, säger han och tillägger:
– I vår bransch finns alltid en marknad så länge man är aktiv och bygger långsiktiga, hållbara relationer med kunderna och har en väl avvägd affärsmix. Vid en eventuell lågkonjunktur är det viktigt att ha en stabil serviceverksamhet och att vara närvarande när det gäller marknaden för renovering, ombyggnad och tillbyggnad, konstaterar Juha Mennander.
Färre jobb för installatörer när konjunkturen viker
Mattias Johansson, vd och koncernchef på Bravida, ser dock inga tecken på oro.
– Nej, Bravida som företag ser fortfarande en god efterfrågan och märker inte av en sjunkande konjunktur, men vi följer det som händer i omvärlden och är medvetna om en ökad oro i andra branscher. Förr eller senare kommer vi i installationsbranschen också påverkas.
Tvärtemot alla varningssignaler om sämre tider så har orderingångarna ökat på Bravida det senaste halvåret.
– Att alltid tänka på att prissätta risk och tänka marginal före volym är bra sätt att rusta sig mot lågkonjunktur. Bra företag är de som har en bra marginal i lågkonjunktur och inte bara i högkonjunktur, det är ett kvitto på ett företag med bra kvalitet.
FAKTA/Avmattningen i ekonomin
- Svensk BNP minskade oväntat det andra kvartalet i år. Samtidigt ökar arbetslösheten för andra kvartalet i rad. Det är nu tydligt att den svenska ekonomin gått in i en avmattningsfas, skriver Konjunkturinstitutet i sin senaste rapport från augusti 2019.
- Orsakerna är främst ökad osäkerhet kring den globala ekonomin, däribland risken för en brexit utan avtal och en upptrappad handelskonflikt mellan USA och Kina.
- Bostadsbyggandet har bromsat in och sjönk med 7 procent under det andra kvartalet i år, enligt statistiska centralbyrån, SCB.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen