”Jag har vunnit många jobb där jag varit mycket dyrare”
VVS-företagaren Tord Nilssons inlägg i Rörmokare utan gränser – om kunder som ska köpa material själva – är ett av årets mest diskuterade. Tord Nilsson har upplevt en konkurs men gör nu en god vinst. Här berättar han hur han gör.
Tord Nilsson, ägare till enskilda firman TN Pumpservice i Kristianstad, skrev nyligen ett av årets hittills hetaste inlägg i Facebook-gruppen Rörmokare utan gränser.
”Förlegat och konstigt sätt att göra affärer på”
Han har helt enkelt tröttnat på kunder som vill veta priserna på materialet och sen svarar att de kan köpa det billigare på nätet.
”Jag har tagit fram vad som krävs att göra jobbet och vilka komponenter som blir bäst, vilket kunden är oförmögen själv att göra. Jag kommer att ta full garanti samt hämta och installera det. Jag berättar för kunden att de gärna får handla materialet själv och installerade det så blir det riktigt billigt. Detta är vardagsmat, men ibland rinner bägaren över”, skriver han på Rörmokare utan gränser.
– Jag redovisar klart och tydligt att jag lägger på 35 procent på nettopriset. Jag har varit med i den här branschen i så många år att jag vet vad som krävs för att kunna överleva. Jag har en vinstmarginal på 15–20 procent, säger Tord Nilsson till VVS-Forum.
Han har egna erfarenheter av hur svårt det är att få affärerna att gå ihop.
– Jag hade ett företag, VVS- och Ventilationsteknik i Kristianstad AB med åtta anställda, som gick i konkurs. Jag gick in i en större entreprenad där vi hamnade i tvist med totalentreprenören, vilket i sin tur resulterade i en ekonomisk kris, förklarar Tord Nilsson.
Numera undviker Tord Nilsson entreprenader och fokuserar på servicejobb hos företag och bostadsrättsföreningar.
– Jag brukar förklara för kunden att de gärna får köpa materialet själva, men att jag i så fall inte hjälper till med detta och att jag har en hög timpenning, 540 kronor i timmen plus moms. Här i Skåne är det många som har ett lägre timpris, mellan 325 och 420 kronor och en vinstmarginal under 1 procent. Då är det egentligen inte intressant att bedriva verksamheten.
VVS-Forum skrev i höstas om installationsbranschens prissättning med höga påslag på material och om rabatterna på upp till 80–90 procent som VVS-företag kan få hos grossisterna och som inte kommer konsumenterna till godo.
– Bakbonusarna och de höga påslagen är helt förkastliga. De gör att kunden tror att materialet är mycket dyrare än vad det är, dessutom framstår fabrikanterna som dyra. Men jag redovisar allt och skriver väldigt tydliga offerter. Jag har vunnit många jobb där jag varit mycket dyrare, men där kunderna uppskattar mina tydliga offerter där allting är med och där man vet vad man får för pengarna, säger Tord Nilsson.
Många i Facebookgruppen håller med Tord Nilsson, medan andra är kritiska.
Här är några av de hundratals kommentar som följer på inlägget:
”Ska du byta bromsar på bilen så kan du knappast åka till Biltema och köpa klossar och skivor och sen förvänta dig att verkstan byter dem åt dig. Utan verkstan använder sina leverantörer av delar som är dyrare. Alla jobb där kunden står för materialet själv ska nekas tycker jag.”
”Listpriser, grossistrabatter och materialpåslag har spårat ur totalt. Kunderna har full insyn i vad det borde kosta. De installationsföretag som lär sig ta betalt för sin kompetens i stället för på material kommer att överleva. Övriga får stänga butiken.”
Reijo Mustonen, expert på affärsutveckling på Installatörsföretagen, håller i stort sett med Tord Nilsson att självfixarna skulle få stora svårigheter med VVS-installationerna.
– Jag kan tyvärr inte svara för hur stor del av kunder som köper materialet själv, men kan däremot hålla med Tord att de flesta kunderna skulle gå bet på uppgiften, utan en bra specifikation från en yrkesman, säger han och tillägger:
– Om konsumenten däremot har en bra specifikation på vad hen ska köpa tror jag absolut att hen kan köpa detta billigare direkt från ett byggvaruhus alternativ på nätet än vad entreprenören begär för att leverera produkterna. Dock så bör man då fundera på hur är det med garantifrågan samt hur man får en specifikation utan att det ska kosta något.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen