Två skäl till att allt fler anmäler hantverkare till ARN
Förra året kom rekordmånga klagomål på hantverkartjänster till Allmänna reklamationsnämnden. Vi listar de 10 mest lästa VVS-relaterade ARN-fallen. En veritabel felfest i badrum och värmepumpar.
Antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ökade med hela 30 procent i avdelningen där hantverkarna finns.
Under 2018 kom det in rekordmånga anmälningar till ARN, hela 17 575 ärenden. Det är en ökning med 22 procent, varav en stor andel handlar om hantverkstjänster.
Flest anmälningar fick reseavdelningen, följt av motor, allmänna och bostad. Det är i avdelningen ”bostad” som hantverkstjänsterna finns – något som är vanligt att konsumenter klagar på.
Nämnden tror själv att ökningen jämfört med året innan delvis kan förklaras av att fler känner till ARN. Företag som hamnar i en tvist ska dessutom upplysa konsumenten om möjligheten att få tvisten prövad av ARN.
Konsumenten fick helt eller delvis rätt i 43 procent av de ärenden som prövades av ARN. Det är en ökning med två procentenheter jämfört med året innan.
Åtta av tio företag följer ARN:s rekommendationer. Se hela statistiken här.
VVS-Forum skriver om de mest intressanta ARN-fallen på VVS-området. Misslyckade badrumsrenoveringar och missnöje med värmepumpar är de vanligast förekommande ämnena.
Här är de mest uppmärksammade ARN-fallen på vvsforum.se 2018:
- Nekades rotavdrag – hittade ny lösning
- Håller inte värmepumpar på nätet måttet?
- Jourföretag fick inte ta jourpris
- Därför ska man inte renovera gamla värmepumpar
- ”Det forsade vatten ur varmvattenberedaren”
- Besiktningsman orsakade läcka från varmvattenberedare
- Bakläxa för installation av golvvärme
- Extraarbete vid byte av avloppsgroda – fick inte mer betalt
- Hantverkarna anklagades för att ha orsakat brand
- Underkänt badrum blev dyr affär för installatör
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen