Logga in

”Förlegat och konstigt sätt att göra affärer på”

Publicerad
4 okt 2018, 08:00

VVS-kedjorna är kritiska mot oskäliga materialpåslag och erbjuder nya prissättningsmodeller.

Inom Comfort används generellt inte grossisternas bruttoprislistor som utgångspunkt för att skapa rabatter och sedan sälja på rabatternas storlek, uppger kedjans vd Göran Swedérus.

– Jag tycker att det är förlegat och konstigt sätt att göra affärer på. Vi utgår från marknadsmässiga priser och jämför oss hela tiden med andra aktörer inom fackhandeln, byggvaruhus och näthandlare. Konkurrensen är bred och stark. Våra konsumentkunder är medvetna om vad saker och ting kostar, säger han.

– Naturligtvis kan det förekomma prisfluktuationer inom vår kedja också. Vi kan ju inte tala om för ett medlemsföretag vad de ska ta betalt utan det råder fri prissättning.

Läs mer: Stora prisskillnader på VVS-material

Comfort erbjuder, liksom övriga VVS-kedjor, sedan länge fasta priser för både material och montering av produkter – kallat ”Installerat & klart”.

– Som konsument vill du gärna i förväg veta vad det kostar så att det inte blir en chock när fakturan kommer. Det är en trygghet och en enkelhet för kunden att köpa exempelvis ett WC-stolsbyte på det sättet, säger Göran Swedérus.

Samtidigt blev det lättare att sälja med det nya konceptet eftersom säljaren i förväg kunde tala om vad det kostade med arbete och material. Därför har prismodellen blivit populär bland kunderna.

Läs mer: ”Rabatterna kan bryta mot lagen”

Även kedjekonkurrenten Bad & Värme erbjuder installerat och klart där produkter paketeras med montering till ett fast pris. Där ingår även hela badrum, kallat ”Komplett badrum”, med olika priser beroende på storlek och utrustning. Exempelvis finns badrum på sju kvadratmeter i flera varianter med priser från cirka 130 000 kronor.

– Poängen är att kunden i förväg vet vad den får och vad det kostar. Det fungerar ungefär som om du köper en ny bil för 249 000 kronor. Då ifrågasätter du som kund inte priset, utan det är marknadskrafterna som avgör vad som är ett rimligt pris beroende på märke,
utrustning med mera, säger vd Stefan Berglund.

Han anser att grundproblemet med den ifrågasatta prissättningen är underskottet på hantverkare.

– Det finns för få att få tag på, så de kanske får lite för mycket makt i bland. Det är negativt utifrån ett kundperspektiv. Jag är inte motståndare till att företagen tjänar pengar men priset ska vara skäligt. Det kunden betalar för ska den också få i kvalitet, säger han.

Läs mer: ”Osunda materialpåslag retar upp folk”

Med en bättre balans mellan utbud och efterfrågan av hantverkstjänster skulle problemet lösa sig självt, tror Stefan Berglund.

– Om det fanns tillräckligt många kvalitativa erbjudanden från vår bransch skulle prisdifferensen justeras, för annars får företagen med oskäliga priser inga jobb.

Läs hela reportaget om materialpåslag som upprör här.