E-butik vägrade ta emot skadad blandare
Näthandlaren ville inte ta emot en repig blandare, som returnerats.
För ett år sen köpte en 62-årig bostadsrättshavare i Göteborg en köksblandare för 3 625 kronor av e-butiken VVS och bad Sverige.
Men blandaren hade fel dimensioner och 62-åringen kom därför överens med VVS och bad Sverige att returnera varan med originalförpackning med extra emballage och returetikett.
Läs mer: Besiktningsman orsakade läckage från varmvattenberedare
62-åringen säger sig inte ha fått några instruktioner av företaget om att kontrollera skicket på blandaren.
VVS och bad Sverige avvisade dock returen på grund repor och hack på blandaren, som inte bedömdes som transportskada.
Bostadsrättshavaren bad då om att köpet skulle hävas eftersom blandaren måste ha varit skadad redan innan han fått den levererad.
Köksblandaren hade enbart hanterats av en fackman och enligt rådande instruktioner med bubbelplast på.
Läs mer: Värmepumpar från nätet får kunder att klaga
Dessutom fanns det ingen anledning att kontrollera skicket, eftersom originalförpackningen såg ut att vara opåverkad, menade bostadsrättshavaren.
Han ville därför häva köpet eller få en ny vara, förklarade 62-åringen i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) dit han anmälde ärendet.
ARN tog i beslutet inte ställning om till om skadan orsakats av köparen eller om blandaren redan var skadad när han fick den.
Däremot tog nämnden ställning till om köparen hade ångerrätt/-frist och vem som skulle betala returfrakten.
VVS och bad Sverige kunde, enligt ARN, inte bevisa att köparen hade informerats om villkoren för ångerrätten, bland annat om tidsfristen på 14 dagar. Därmed förlängdes ångerfristen till ett år.
Företaget har inte heller kunnat bevisa att köparen informerats om att han själv skulle betala returfrakten. Därmed fick VVS och bad Sverige även betala returfrakten.
Företaget hade inte heller informerat om rätten att göra värdeminskningsavdrag. Nämnden ansåg därför att företaget inte heller hade rätt att göra värdeminskningsavdrag.
Läs mer: ”Det kom bara rostigt kallvatten från varmvattenberedaren”
E-butiken erbjöd 62-åringen att returnera blandaren, trots att han hade ångrat sig efter att ångerfristen hade gått ut.
Förutsättningen för detta var dock att produkten var i felfritt skick.
”Samtliga av företagets produkter kontrolleras och skickas i felfritt skick. När företaget fick blandaren tillbaka upptäcktes det att den hade skador”, påpekade VVS och bad Sverige i nämnden.
Men ARN slog fast att köparen hade ångerrätt och att företaget skulle betala returfrakten.
ARN rekommenderade VVS och bad Sverige att betala tillbaka 3 625 kronor till bostadsrättshavaren.
Om 62-åringen återfått köksblandaren ska han skicka tillbaka den till företaget på företagets bekostnad.
Stefan Lundström, Sverigechef på VVS och bad Sverige, säger till VVS-Forum att man givetvis kommer att följa ARN:s rekommendation.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen