”Det kom bara rostigt kallvatten från varmvattenberedaren”
Det kom bara rostigt kallvatten ur den nya varmvattenberedaren. Men företaget vill inte hjälpa konsumenten med demonteringen när den skulle reklameras.
Den 79-årige stockholmaren köpte en varmvattenberedare av det nederländska näthandelsföretaget Vida XL International i oktober 2016 för 1 260 kronor.
Drygt ett år senare reklamerade han varmvattenberedaren, eftersom den inte fungerade. Det kom ut rost och kallvatten – inget varmvatten.
Läs mer: ”Energikassetten rökfyllde hela lägenheten”
79-åringen begärde ersättning med 3 300 kronor, bland annat på grund av kostnader för demontering.
– Företaget hade inte informerat mig om att varmvattenberedaren var rostkänslig, sa mannen till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), dit han anmält ärendet.
Företaget gick med på att betala tillbaka kostnaden för varmvattenberedaren, men skickade varken kartong eller returfraktsedel.
Läs mer: Renoveringen sabbade tätskiktet
79-åringen krävde totalt företaget på 3 300 kronor.
Vida XL International erbjöd sig att hämta den trasiga varmvattenberedaren, men ville inte stå för demontingen av beredaren eller betala ersättning för övriga kostnader.
ARN gav 79-åring delvis rätt och påpekade att Vida XL International varken invänt mot att det var fel på varan eller ifrågasatt konsumentens rätt att häva köpet.
Läs mer: ”Vi är väldigt besvikna”
Nämnden ansåg att konsumenten fått ökade kostnader och rekommenderar att Vida XL International ersätter honom med 3 000 kronor för alla kostnader, utom destruktionen.
VVS-Forum har sökt Vida XL International för en kommentar, men utan resultat.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen