Sämre läsförmåga efter yrkesutbildning utan teoretiska ämnen
Läsförståelsen senare i livet var sämre bland de som gått yrkesprogram på 60-talet än de som gått på 90-talet, enligt en nordisk studie.
Den som gått en yrkesutbildning utan teoretiska ämnen har sämre läsförståelse senare i livet. Det här visar en ny nordisk studie med svenska och danska elever i olika årskullar.
– Läsförståelsen är lägre hos de som läst 1960-talets kursplaner med små inslag av allmänna ämnen jämfört med de som läst 1990-talets med 25 procent allmänna ämnen, säger Mats Myrberg, professor emeritus KTH och Stockholms universitet.
Läs mer: Så vill de förändra branschen
Resultaten i studien förstärks av att danska elever också undersökts och de har behållit sitt lärlingssystem. Deras läsförståelse var lika dålig i båda åldersgrupperna.
– Vår data från Danmarks lärlingsutbildning visar lägre läsförståelse, men ingen skillnad mellan generationerna, säger Mats Myrberg.
– Jämförelsen mellan Danmark och Sverige stärker slutsatsen att ökade inslag av allmänna ämnen i gymnasiets yrkesutbildningar har en gynnsam inverkan på den livslånga utvecklingen av läsförmåga, säger Marias Rasmusson, forskare vid Mittuniversitetet.
Ett annat resultat från studien är att skillnaden i läsförståelse senare i livet mellan de som gått yrkesinriktade och högskoleförberedande program.
– Resultaten i vår studie visar på de ”allmänna ämnenas” roll i yrkesutbildningen. säger Mats Myrberg.
Läs mer: Den ljusnande framtid är svår
Samtidigt har skillnaden halverats på 30 år och den utvecklingen syns inte i Danmark som hållit fast vid lärlingssystemet.
Yrkesprogrammen i Sverige har haft svårt att attrahera elever på senare år, trots att utbildningarna i hög grad leder till jobb.
Läs mer: VVS-montörer får plugga vidare
Andra studier i både Sverige och utlandet pekar på att det som görs under skoltiden har stor påverkan på den fortsatta utvecklingen av läsförmågan.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen