Logga in

Blandarfabriken ökar takten

Publicerad
18 apr 2018, 12:08

De vill bli rörmokarens förstahandsval. Att hålla sig nära installatörerna ska bli en del av framgångsreceptet, avslöjar koncernchefen Fredrik Skarp på FM Mattsson Mora Group.

Fredrik Skarp, vd och koncernchef för FM Mattsson Mora Group. Foto: Jan Fredriksson– Det är väldigt häftigt att få jobba med produkter som så tydligt används varje dag. De är bland det första man tar i på morgonen och alla förväntar sig att det bara ska fungera med värme och flöde. Det tänkte jag inte så mycket på innan jag kom in i branschen, säger Fredrik Skarp, vd och koncernchef för FM Mattsson Mora Group sedan snart två år.

Han är uppvuxen i Mora och jobbade efter värnplikten fyra månader i Mora Armaturs fabrik. Efter studierna fortsatte hans professionella karriär inom stålindustrin – elva år hos SSAB med marknad och försäljning, främst internationellt mot fordonsindustrin. Därefter var han vd för Morakniv i fem år innan han en kort period arbetade för ett lokalt telemastföretag.

Vad har du tagit med dig från stål­industrin?

– Jag har jobbat mycket med varumärken och produktutveckling. Att sätta kunderna främst och lyssna på dem är ett viktigt mantra för mig. Beslut och frågeställningar ska sättas utifrån kundernas perspektiv, säger Fredrik Skarp.

Läs mer: Rören var snackisen på mässan

Han påpekar att det finns en fantastisk historik kring FM Mattsson Mora. Bolaget har tre varumärken som kompletterar varandra, FM Mattsson, Mora och Damixa. Det ger bredd och djup i erbjudandet av blandare.

– Det är en spännande bransch med olika målgrupper. Installatörerna har vi jobbat med länge, exempelvis med utbildning och med att bygga relationer. Jag tror mycket på att hela tiden försöka utbilda våra kunder och på det sättet få in mer feedback. Vad tycker de om oss, och vad kan vi göra bättre?

Han lyfter fram goda relationer med kunderna. Ett exempel på att komma nära VVS-installatörerna är FM Mattssons satsning på att vara ”Rörmokarens val”. För det krävs att produkterna är bra, enkla att hantera och att eftermarknaden med service är bra. Men detta ska utvecklas ännu mer, enligt Fredrik Skarp.

I ett längre tidsperspektiv händer mycket kring handelsvägar. Fredrik Skarp nämner gör-det-själv-butiker och e-handel och betonar att konsumentperspektivet är viktigt.

– Vi har ett bra grundkoncept med starka varumärken och bra kvalitet. Det är något som betyder mycket för konsumenterna. Ingen vill ha vattenläckor och konsumenterna blir allt mer medvetna om vattenbesparing eller att inte slösa med varmvatten, säger han.

Enligt Fredrik Skarp är också offentlig sektor, med vård- och sjukhusmiljö, ett intressant område som, förutom krav på vattenbesparing, ställer höga krav på hygien.

Läs mer: Tyskarna utmanar

I framtiden förutspår han att tjänste­innehållet i produkterna kommer att bli allt viktigare. Leverantörerna måste bli bättre på att förklara för kunderna hur produkterna används.

– Det finns mycket att göra på den digitala sidan och det kommer att hända mycket. Vi kan inte heller ta för givet – inte ens i Sverige – att det finns obegränsad tillgång till vatten. Eller att det är så billigt med varmt vatten, säger Fredrik Skarp.

För FM Mattson Mora gäller det också att nå det beställande ledet. Att vara rörmokarens val innebär inte automatiskt att det är just de egna produkterna som väljs i upphandlingar. VVS-installatörernas valfrihet begränsas ofta.

– Det är ett viktigt område för oss. Det gäller att bearbeta de tekniska konsulterna och vi tittar på hur vi kommer närmare arkitekterna. Dessa två målgrupper har väldigt stor påverkan på material- och produktval, säger Fredrik Skarp.

Läs mer: Blandare med Nobelpristeknik i paketlösning

Marina Thors Morell, produktchef, visar hur många bearbetningsmoment det finns inuti en blandare. Foto: Jan FredrikssonFör bolaget har också börsnoteringen varit viktig och något som många i organisationen har jobbat med en längre period.

– Det var en viktig milstolpe vi nådde och vi hoppas att det ska skapa förutsättningar för att vidareutveckla bolaget. Vi tror att det är en möjliggörare för att vi ska stå än starkare om fem–tio år och bygga vidare på vår 150-åriga historia.

90 procent av bolagets försäljning sker i Norden, det är hemmaplan och den ska utvecklas även i fortsättningen.

– Vi har slagits för vår produktion här i Mora som är från ax till limpa. Det har varit mycket diskussion om att lägga ut tillverkning till Asien eller Östeuropa. Men vi har hittat andra sätt att vara konkurrenskraftiga för att slippa ta det steget, säger Fredrik Skarp.

Det handlar bland annat om närhet till marknaden, nära service och bra leveransprecision. Produktionen i fabriken har också fortlöpande effektiviserats. Det är ett definitivt måste, menar Fredrik Skarp, eftersom kostnaderna är högre i Sverige än i exempelvis Asien där många konkurrenter har tillverkning.